Recenze: Dánská dívka vábí většinového diváka. Rozpaky odhazuje pomalu

Jak se vyrovnat s tím, že se Einar Wegener cítí v ženských šatech lépe než v pánském obleku? A co víc – jak přijmout fakt, že si uvnitř připadá jako žena uvězněná ve špatném těle? Jakoby to samo o sobě nestačilo, je začátek 20. století a transgenderová komunita jen tiše dříme s divokými sny o přeměně pohlaví. Eddie Redmayne se v režii Toma Hoopera jako Dánská dívka vydává tam, kam před ním nikdo. Ne nijak drsně ani artově, ale tak, aby snímek uneslo průměrné publikum.

Když jsem poprvé přišel na natáčení jako Lili, cítil jsem na sobě pohledy a posuzování ostatních. Byl jsem v přátelském prostředí, ale přesto jsem pociťoval, byť jen nepatrně, jaké to je – to podrobné zkoumání, kterému jsou vystaveni transsexuální a genderově nonkonformní lidé.
Eddie Redmayne
Herec

Režisér Královy řeči se vrací k tématu soukromých bariér, které leží mezi člověkem a jeho verzí lepšího já. Před kamerou nechává odvíjet příběh Lili Elbe, jednoho z prvních lidí na světě, který podstoupil operaci vedoucí ke změně pohlaví.

V Kodani 20. let minulého století žil byl manželský malířský pár Einar a Gerda Wegenerovi. On jeden z nejlepších dánských malířů, ona neustále kráčející v jeho stínu ne a ne se prosadit. Jejich harmonické vášnivé manželství nabourá moment, kdy Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem místo baletky, která nedorazila. Jemnost dámských punčoch, rafinovanost sukně a střevíců odstartuje emocionální zmatek, z něhož vzejde Lili. Během proměny v ženu Gerda chotě věrně provází. Díky své nové múze sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila životní lásku.

Změna pohlaví: stále tabu?

Dánská dívka není natočená s myšlenkou za každou cenu šokovat. Kontroverzi se Hooper vyhýbá. Nahotu na plátně účelově nezneužil a navzdory tématu je jí tam poskromnu. Na druhou stranu se občas nevyhnul kýčovitým replikám nebo scénám (např. šátek, jenž na závěr poletuje ve větru a symbolizuje tak nekonečnou volnost), a přestože jde o velice emotivní téma, příliš mnoho slz z něj dělá až zbytečně křehký materiál. A tím pádem trošku i pohádku. 

Ke ztvárnění Lili se Eddie Redmayne rozhodl ještě v průběhu natáčení snímku Bídníci (opět v Hooperově režii), kdy dostal poprvé do ruky scénář. V Dánské dívce spolkl mužskou pýchu a zahrál to, co by ostatní herci možná odmítli i za sebevyšší honorář. Jako žena si dokázal vybudovat vlastní identitu s charakteristickými úsměvy a gesty – jeho plaché pohledy a mrkání víček předčily dovednosti některých skutečných příslušnic jemného pohlaví. Jenže mezi tím leskem se na plátně trochu ztrácí opravdovost. 

Herecké výkony filmového Stephena Hawkinga se stávají hollywoodskou sázkou na jistotu a vábničkou na diváky. Speciálně v tomto díle potřeboval výraznou hereckou partnerku, jejíž výkon by nezastínil. Velkým a pozitivním překvapením proto je Alicia Vikander v roli Gerdy. Malířku ztvárnila velmi svérázně, ale přesto žensky. Redmaynovi jen slepě nepřikyvuje, jede si svoji rovinu a v mnoha ohledech kolegu předčí. Každý záběr s ní má šťávu a je plný emocí.  

Nominace na Oscara přispívá k tomu, že Dánská dívka aspiruje na blockbuster. Chybí jí ale potřebná dávka syrovosti. Pro spoustu lidí je otázka změny pohlaví stále tabu a vyvolává pouze rozpaky, tudíž filmaři točili tak, aby příliš nepobouřili. Transgenderovou komunitu snímek asi neurazí,  přestože jejich pocity přibližuje cisgenderovým lidem jen zlomkem. Výpověď o vývoji lidské společnosti nečekejte, jímavý, oku lahodící hollywoodský film však ano. 

Poprvé v českých kinech od 4. února.