Recenze: Steve Jobs je napodruhé lepší, i když ukecaný

Obecně se říká, že jeho produkty jsou lepší nežli on. Nic to nemění na tom, že Steven Paul Jobs se stal ikonou Applu i počítačového průmyslu a naplnil svoji tezi, podle které „lidé často nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete". Před dvěma lety vstoupil na filmové plátno Sternův životopisný a lehce rozpačitý Jobs. Nyní je tady znovu, a to viditelně lepší.

Není divu, neboť Danny Boyle je lepší režisér nežli Joshua Michael Stern, Aaron Sorkin píše lepší scénáře nežli Matt Whiteley a Michael Fassbender je vyšší herecká váhová kategorie nežli Ashton Kutcher. Fakt, že se druhá verze Jobsova životopisu objevuje v tak krátkém odstupu, vyvažuje skutečnost, že je výraznější a výmluvnější (byť rovněž nikoli dokonalá).

Konverzační životopis

Jistým problémem Boyleova Jobse je dramaturgicky originální, ale také stereotypně se opakující půdorys tří přelomových prezentací, na nichž Sorkin svůj „konverzační“ scénář postavil. Byla to prezentace Macintoshe v roce 1984, představení nového produktu NeXTcube v roce 1988 a po návratu k Applu prezentace iMacu v roce 1998.

Michael Fassbender, Seth Rogen
Zdroj: CinemArt

Takhle to Sorkin (oscarový scénář k The Social Network) předepsal a režisér a herci tu stáli před výzvou, jak z opakovaného schématu, kde se setkávají stále titíž lidé s identickými postoji, názory a motivacemi, vytvořit dramaticky výživný a divácky stravitelný spektákl.

Dlužno podotknout, že v tématu alespoň trochu orientovaný divák to bude mít snazší, ale i od toho vyžaduje tahle dialogická smršť maximální koncentraci a soustředění. Kreativní Danny Boyle volí rafinovaně lokace i techniku natáčení.

První prezentace je nasnímána na „šestnáctku“ v autentickém Flint Auditoriu, kde v reálu roku 1984 skutečně probíhala, druhá je točená jako akt pomsty na „pětatřicítku“ v Opera House v metropoli digitálního věku San Franciscu a třetí, zacílená na budoucnost, je zaznamenána digitální technologií a odehrává se v moderní Davies Symphony Hall tamtéž.

Michael Fassbender (Steve Jobs)
Zdroj: CinemArt

Herecký tým víří kolem dominantního a soustředěného Michaela Fassbendera, nicméně nechová se jako křoví, ale jako výrazné a svébytné figury, což platí hlavně pro empatickou Joannu Kate Winsletovou, kritického kámoše Wozniaka Setha Rogena a kontroverzního Scullyho Jeffa Danielse.

„Impresionistický portrét“

IT spektákl Steve Jobs je (podle Sorkina) „impresionistický portrét“ muže, který miloval černý rolák, džíny a svoji práci. Byl vizionářským géniem s precizně fungujícími základními instinkty, ale také nevybíravým despotou a egoistickým perfekcionistou, pro něhož reálný čas není standardním měřítkem, protože svět byl přece stvořen za pouhých sedm dní (jak jsi to jen, Steve, dokázal?). A také byl mužem milovaným za to, co stvořil, a nenáviděným za způsob, jakým to dokázal. Kolik takových znáte? Setkání s ním byste si neměli nechat ujít!

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 21 hhodinami

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
před 22 hhodinami

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...