Polský film kraluje. Češi by se mohli učit

Varšava - Po letošním oscarovém úspěchu snímku Ida režiséra Pawla Pawlikowského mají polští filmaři ambiciózní plány. Snímky svých mladých režisérů chtějí častěji představovat na zahraničních festivalech a do země lákají více produkcí. Pomáhá především Polský institut filmového umění, který jen za minulý rok rozdělil granty ve výši více než sedmi set milionů korun. Pro srovnání, ten český rozdal milionů sto dvacet.

Černobílý snímek Ida Pawla Pawlikowského vznikal řadu let. Zápasil s nedostatkem peněz a nedůvěrou producentů. Jistotu mu ale dal Polský institut filmového umění, který zaplatil polovinu celého rozpočtu. Polští filmaři proto tvrdí, že úspěch na Oscarech nebyl náhoda, ale tvrdě odpracovaná dřina, na kterou chtějí chytře navázat.

3 minuty
Polský film zažívá nebývalý rozmach
Zdroj: ČT24

„Je to fantastické, tak prestižní ocenění polský film ještě nemá. Doufám, že to celkově změní globální pohled na polskou kinematografii,“ řekl po svém životním úspěchu Pawlikowski. Ida se dočkala vysoké návštěvnosti zejména ve Francii a ve Spojených státech, v každé z těchto zemí film zhlédlo na půl milionu diváků. Film vypráví příběh mladé jeptišky z doby komunismu, která zjistí, že je Židovka (recenze zde). V Polsku ho vidělo na 215 tisíc lidí. Snímek se dotýká tabu kolem Židů v této zemi a vzbudil živé diskuze.

Nedlouho před oscarovým úspěchem Idy získala v Berlíně Stříbrného medvěda režisérka Malgorzata Szumowská za svůj film Body. Film, který se pohybuje na půli cesty mezi dramatem a komedií, pojednává o vztazích lidí k jejich tělu. Stříbrného medvěda dříve obdrželi Poláci Krzysztof Kieślowski (1994) a Roman Polanski (2010).

Seznam nedávných úspěchů polské kinematografie je přitom mnohem delší. V Berlíně obdržel zvláštní cenu Performer Macieje Sobieszczańského, polští tvůrci získali další tři nominace na Oscary a desítky cen na festivalech po celém světě.

Ztracená generace

Oscar v Hollywoodu, Stříbrný medvěd v Berlíně a filmoví diváci, kteří se po chmurných letech masově vracející do kinosálů: polský film zažívá nebývalý rozmach. „Po pádu komunismu přestala státní kinematografie existovat. Film se propadl do krize, ale nyní jsme svědky jeho obrození,“ raduje se legenda polského filmu Andrzej Wajda, který v poslední době zaujal životopisným dramatem Walesa: člověk naděje.

Krize trvala téměř dvě desetiletí. Sám Andrzej Wajda a další, kdo zažili slávu šedesátých až osmdesátých let, jako byli Krzysztof Zanussi nebo Krzysztof Kieślowski, se nedokázali přizpůsobit nové realitě. Po roce 1989 chyběl životaschopný systém financování a mnozí mladí filmaři se začali věnovat reklamě nebo točili televizní seriály.

Po roce 1989 se stal výraz „polský film“ ironickým termínem, synonymem špatně natočeného nudného filmu bez umělecké hodnoty.

„Jedna reklama tehdy vynesla více než celovečerní film. Generaci, která začínala, poznamenala tržní ekonomika. Pro film to je ztracená generace,“ říká ředitelka Polského filmového institutu Agnieszka Odorowiczová. Právě tento ústav, založený v roce 2005, stojí za současnými úspěchy polské kinematografie.

Polský filmový institut

Hlavní aktéři tohoto odvětví přispívají do rozpočtu institutu průměrně ve výši 1,5 procenta svého příjmu. Institut má ročně k dispozici 35 až 40 milionů eur (tedy až 1,1 miliardy korun), které investuje do filmů, do vzdělávání nebo do modernizace malých kin.

Po roce 1989 zely kinosály prázdnotou. V posledních letech se ale diváci začali do kin vracet. „V roce 2005, kdy byl institut založen, přilákaly polské filmy pouze asi 700 tisíc lidí, zhruba dvě procenta všech filmových diváků. Loni už na polské filmy přišlo 11 milionů lidí, což bylo 27,5 procenta diváků,“ počítá Odorowiczová.

Režisérka Agnieszka Hollandová při tiskové konferenci k filmu Hořící keř
Zdroj: Stanislav Zbyněk/ČTK

„Dnes máme jeden z nejlepších systémů financování v Evropě,“ soudí režisérka Malgorzata Szumowská. Souhlasí i její slavná kolegyně Agnieszka Hollandová, která před rokem s filmovou sérií Hořící keř ovládla České lvy: „Celková úroveň polské kinematografie se neuvěřitelně zvedla od momentu, kdy ten institut existuje.“

Institut plánuje prezentace v Berlíně nebo v Cannes, které představí Polsko jako prostor pro natočení zahraničních filmů i jako partnera pro koprodukce. Polské filmy navíc dostávají od filmového institutu průměrně 25 procent rozpočtu.

Inspirace pro Čechy

Tuzemský státní fond kinematografie je v porovnání s tím polským méně štědrý. Čeští filmaři od něj dostávají v průměru 15 procent rozpočtu. „Vyjednáváme s ministrem kultury, s premiérem i ministerstvem financí o navýšení a o tom, že by se nějakým způsobem do zákona o audiovizi dala participace státu na financování české kinematografie,“ říká ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. „Polsko tím, jakým způsobem se o kinematografii jako celek stará, tak je velkou inspirací.“

Zatím však českým filmům, na rozdíl od polských, návštěvnost klesá. Loni přišly na české snímky necelé tři miliony diváků, před pěti lety téměř pět milionů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 1 hhodinou

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 3 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 9 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...