Rudolfinum představuje Crewdsonovy fotografické obrazy na pomezí skutečnosti a filmu

Praha - Zneklidňující pohled na americkou společnost od 90. let  do současnosti nabízí návštěvníkům retrospektivní výstava amerického fotografa Gregoryho Crewdsona v Galerii Rudolfinum. Výstava 80 aranžovaných fotografií inspirovaných tvorbou režisérů Hitchcocka a Lynche i malíře Edwarda Hoppera už projela řadu evropských měst a v Praze má svou poslední zastávku. V prostorách Velké i Malé galerie Rudolfina potrvá do 25. května.

Crewdsonova tvorba patří do kontextu inscenované fotografie, která se díky svým nejvýznamnějším představitelům Cindy Shermanové a Jeffu Wallovi již před lety etablovala jako jedna z nejdůležitejších forem soudobého fotografického umění.

Pro Crewdsona jsou vedle americké malby první poloviny 20. století bohatým inspiračním zdrojem hollywoodské filmy, jejichž obrazový repertoár ukazuje emocionální stav americké společnosti, její přání a úzkosti přesněji než jakékoli jiné médium. Výsledkem jsou působivé fotografické obrazy společnosti, která je konfrontována s propastnými hloubkami a poškozeným základem své duše, která žije jakoby v hypnotickém spánku, odcizená sama sobě i křehké realitě, v níž se náměsíčně pohybuje. 

„Přestože se nejedná o dokumentární fotografie, zachycují možná ještě věrněji život amerických středních vrstev,“ říká ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma. Pětačtyřicetiletý Crewdson, který působí jako profesor fotografie na univerzitě v Yale, podle Nedomy „vytváří hollywoodským způsobem novou realitu, která je promyšlená do posledního detailu“.

Výstava zahrnuje všechny Crewdsonovy důležité fotografické série vyjma raných prací, počínaje cyklem Natural Wonders (1992-1997) přes jediný černobílý cyklus Hover (1996-97), Twilight (1998-2002) a Dream House (2002) až po Beneath the Roses (2003-05). 

Nasnímání některých fotografií vyžadovalo celý štáb spolupracovníků a velké produkční zázemí, podobné jako při natáčení filmů. Při focení nejnovějšího cyklu dokonce Crewdson nechal se svolením úřadů uzavřít celé ulice města a strhnout některé neobydlené domy. Při fotografování využil štáb čítající 150 osob - herců a komparsistů i specialistů na leteckou fotografii a různé speciální efekty, nechyběli ani jeřábníci, kadeřníci, maskéři či počítačoví grafici.

Při fotografování pět let starého cyklu nazvaného Dream House autor angažoval řadu slavných amerických herců jako Gwyneth Paltrowovou, Williama Macyho, Julianne Mooreovou a Philipa Seymoura Hoffmanna a zachytil je v situacích, které divákům mohou připadat známé z jejich filmových rolí. Sérií snímků tak podle organizátorů výstavy poukazuje na umělou povahu a zpochybnitelnost jakéhokoli obrazu.

K výstavě pořadatelé připravili také doprovodný program, v jehož rámci promítnou filmy Lost Highway a Mulholland Drive amerického režiséra Davida Lynche, jejichž atmosféra podle nich koresponduje s vystavenými snímky. V kavárně Rudolfina vystoupí kapely Jaromír 99 & The Bombers, Quite Quiet a Here; nebudou chybět ani odborné přednášky.

Součástí výstavy připravené německým kurátorem Stephanem Bergem je i kabinet se snímky „z natáčení“, zachycujícími atmosféru vzniku některých vystavených fotografií.

Americký fotograf Gregory Crewdson se narodil 26. září 1962 v Brooklynu. Jako teenager byl členem punkové skupiny The Speedies (Zrychlenci), která vyprodávala newyorské kluby s hitem Let Me Take Your Foto. V polovině 80. let Crewdson studoval fotografii nejprve na SUNY Purchase, diplom získal na slavné Yale University, kde působí od roku 1993 jako profesor.