Praha – Příběh o Krabatovi, čarodějově učni, který se na prahu dospělosti přiblížil temným silám a je jimi fascinován, dokud nepozná, že jej mohou zahubit, se v různých obměnách objevuje v literatuře mnoha zemí. Lužickosrbskou legendu z přelomu 17. a 18. století převyprávěl v animovaném filmu v roce 1977 Karel Zeman. Vycházel z knihy Otfrieda Preusslera, stejně jako divadelní soubor Nepřijatelní, který Čarodějova učně jako hororovou performanci uvádí v české premiéře dnes večer ve 21:00.
Čarodějova učně přivedou Nepřijatelní do hospody
Představení nastudoval soubor částečně v lužické srbštině a v září ho hrál na několika místech v německé Lužici. Pražskému publiku prostřednictvím tajemné inscenace lužickosrbskou kulturu představit poprvé ve vyšehradské hospůdce Na Hradbách. „Chceme divadlo přinést za mladými lidmi, přijít za nimi s příběhem, jehož téma, podléhání zlu, je stále dost aktuální,“ vysvětlil výběr místa produkční představení Adam Ondráček.
Nepřijatelní zpracovali Čarodějova učně volně na motivy interpretace německého spisovatele a libereckého rodáka Otfrieda Preusslera. Žánrově představení označují jako moderní horor, hororovou performanci. Vypráví příběh o chlapci Krabatovi, který se stane učedníkem v tajemném mlýně. Mistr jeho i ostatní tovaryše zasvěcuje do tajů černé magie a donutí je, aby mu upsali svoji duši. Krabat zjistí, že mlýn je zakletý a že každý rok musí zemřít jeden z učedníků…
„Nechtěli jsme vycházet ze zpracování Karla Zemana, chtěli jsme udělat své vlastní, už jen proto, že jde o venkovní představení, to je úplně jiné,“ uvedl režisér představení Petr Smyczek. Důležitou roli při výtvarné koncepci má hra světla a stínu, rozhraní mezi osvětleným prostorem a okolní temnotou. „Tma je symbolikou strachu a nejistoty z toho, co nás obklopuje. Oheň připomíná živly a spojení s přírodou a magií,“ vysvětlil Smyczek.
Tvůrci věří, že legendární příběh mladé publikum osloví. „Protest, vzpoura proti autoritě, která chlapce utlačuje, nabízí také mnoho paralel s životem mladých lidí. V tomto smyslu je Krabat existenciálním dramatem o smyslu života a o odvaze jedince, která může změnit svět,“ domnívá se Jiří Sýkora, který se na Čarodějově učni podílel také jako režisér.