České galerie nemohou vystavovat v zahraničí

Praha – Na českou kulturu dopadne i v letošním roce spor, který vede stát s firmou Diag Human. Rozepře kvůli krevní plazmě zastavila i půjčování obrazů. V důsledku toho loni ministerstvo vyčíslilo ztrátu na čtvrt milionu korun, například Lidická galerie, jež vlastní nejdražší dílo poválečného umění v tuzemských sbírkách, přišla skoro o půlku rozpočtu.

Kvůli pozastaveným výpůjčkám teď leží v lidickém depozitáři například obraz, který měl putovat do londýnské Tate Modern nebo pařížského Centre Pompideu. Dílo s názvem Onkel Rudi daroval Lidicím Gerhard Richter, jehož práce se vydražily za sumy přes 10 milionů eur.

Galerie by za výpůjčky v Londýně a Paříži mohla vydělat zhruba čtvrt milionu korun, tedy významnou část v rozpočtu, která by mohla pokrýt téměř polovinu nákladů potřebných na restaurování sbírkových předmětů. „Máme další žádost z Berlína a Baden Badenu, se kterými jsme ještě ani nezačali jednání, neboť ty výpůjčky jsou pořád pozastavené,“ doplňuje vedoucí Lidické galerie Ivona Kasalická.

Reportáž Petry Schubertové a Pavly Sedliské (zdroj: ČT24)

Ministerstvo kultury vyčíslilo jen v loňském roce šest desítek zmařených galerijních výměn, na které v obavách z exekuce kvůli kauze Diag Human neodcestovalo zhruba 1 200 děl z českých sbírek. „Klesá nám zájem návštěvníků, klesá zájem o instituci, a tím se i snižuje značka a hodnota děl, která Národní galerie spravuje,“ říká generální ředitel NG Vladimír Rosel. I podle ředitele Moravské galerie v Brně Marka Pokorného je to z dlouhodobého hlediska velmi prekérní situace: „Bez výměny nebo bez spoluprací není dnešní muzeum umění myslitelné.“ Pro menší galerie to znamená citelné statisícové ztráty.

Vzácné obrazy budou v zahraničí chybět i letos

V newyorském Guggenheimově muzeu tak bude letos chybět jeden z nejvzácnějších obrazů Národní galerie - Hlava ženy od Picassa. Ve sbírce současného umění také nadále zůstanou Klávesy piana a Cesta ticha od Františka Kupky nebo Gustav Klimt. A do italské Parmy neodjedou ani fotografie Josefa Sudka z Moravské galerie v Brně. „Může nastat jakýkoliv zlom v tom sporném případu, může pominout to akutní nebezpečí pro kulturní majetek českého státu, a já si opravdu netroufám dělat nějaké odhady,“ dodává mluvčí ministerstva kultury Stanislav Brunclík.

Letitý spor českého státu a Diag Human ještě neskončil. Během nařízené exekuce ale už byla v květnu loňského roku zabavena díla tří českých malířů v Rakousku, rozhodnutím vídeňského zemského soudu se je ale podařilo vrátit zpět do Česka.