
Firmám chybí zaměstnanci, investují stále častěji do automatizace
Kosmetiku v podniku Ryor na Kladensku vyrábí zhruba osm desítek zaměstnanců, a aby pokryli poptávku, pomáhají jim stroje.
„Za poslední rok jsme automatizovali několik odvětví, a to ve výrobě, dále třeba v expedici nebo i v administrativě. Nakupují se nové linky, je to i hygieničtější, pokud se toho nedotýká příliš lidí,“ konstatuje obchodní ředitelka firmy Jana Stránská. „Například v expedici, tam vidíme, že ušetříme desítky minut pracovníka,“ dodává.
Ve společnosti také vytvořili pozici digitálního ambasadora, který pomáhá pracovníkům zvládnout nové technologie.
Nejde zdaleka o jedinou firmu, která automatizuje. Kromě nutného technologického pokroku tím podniky pokrývají i nedostatek zaměstnanců. Podle úřadu práce bylo v srpnu volných pracovních míst přes 360 tisíc, jenže uchazečů o zaměstnání o víc než čtvrtinu méně.
„Na trhu právě nejvíce chybí méně kvalifikovaní zaměstnanci a tím pádem automatizace nebo robotizace může velmi pomoci,“ říká manažer pracovního portálu Profesia.cz Michal Novák.
Automatizace se projevila i v supermarketech nebo u on-line prodejců
Obtížně nové zaměstnance hledá třeba výrobce müsli u Litoměřic. Zakladatel firmy Emco Zdeněk Jahoda uvedl, že poslední dobou každý rok jde padesát milionů korun do nových investic s cílem automatizovat výrobu a snížit tak počty lidí, kteří se těžko shánějí.
Automatizace se projevila i v supermarketech, třeba u samoobslužných pokladen. Technologie ale vylepšují rovněž internetoví prodejci, například firma Rohlik.cz chce do nich investovat zhruba deset miliard korun. „Zaměřujeme se primárně na automatizaci v našich skladech, protože tam vidíme velkou budoucnost,“ popisuje výkonný ředitel firmy Olin Novák.
Podle manažera pracovního portálu Nováka už tomu není jako dříve, kdy člověk nastoupil na nějakou pozici a měl jistotu, že ji za čtyřicet let bude stále vykonávat. A tak bude do budoucna podle personalistů potřebné se častěji rekvalifikovat.