Na českém trhu práce chybějí desítky tisíc zaměstnanců. Poptávka po lidech, ale také po produktech a službách navíc neustále roste. Některé firmy investují do nových technologií, které dokážou nahradit lidskou sílu. Personalisté očekávají, že do budoucna to promění strukturu pracovních pozic.
Firmám chybí zaměstnanci, investují stále častěji do automatizace
Kosmetiku v podniku Ryor na Kladensku vyrábí zhruba osm desítek zaměstnanců, a aby pokryli poptávku, pomáhají jim stroje.
„Za poslední rok jsme automatizovali několik odvětví, a to ve výrobě, dále třeba v expedici nebo i v administrativě. Nakupují se nové linky, je to i hygieničtější, pokud se toho nedotýká příliš lidí,“ konstatuje obchodní ředitelka firmy Jana Stránská. „Například v expedici, tam vidíme, že ušetříme desítky minut pracovníka,“ dodává.
Ve společnosti také vytvořili pozici digitálního ambasadora, který pomáhá pracovníkům zvládnout nové technologie.
Nejde zdaleka o jedinou firmu, která automatizuje. Kromě nutného technologického pokroku tím podniky pokrývají i nedostatek zaměstnanců. Podle úřadu práce bylo v srpnu volných pracovních míst přes 360 tisíc, jenže uchazečů o zaměstnání o víc než čtvrtinu méně.
„Na trhu právě nejvíce chybí méně kvalifikovaní zaměstnanci a tím pádem automatizace nebo robotizace může velmi pomoci,“ říká manažer pracovního portálu Profesia.cz Michal Novák.
Automatizace se projevila i v supermarketech nebo u on-line prodejců
Obtížně nové zaměstnance hledá třeba výrobce müsli u Litoměřic. Zakladatel firmy Emco Zdeněk Jahoda uvedl, že poslední dobou každý rok jde padesát milionů korun do nových investic s cílem automatizovat výrobu a snížit tak počty lidí, kteří se těžko shánějí.
Automatizace se projevila i v supermarketech, třeba u samoobslužných pokladen. Technologie ale vylepšují rovněž internetoví prodejci, například firma Rohlik.cz chce do nich investovat zhruba deset miliard korun. „Zaměřujeme se primárně na automatizaci v našich skladech, protože tam vidíme velkou budoucnost,“ popisuje výkonný ředitel firmy Olin Novák.
Podle manažera pracovního portálu Nováka už tomu není jako dříve, kdy člověk nastoupil na nějakou pozici a měl jistotu, že ji za čtyřicet let bude stále vykonávat. A tak bude do budoucna podle personalistů potřebné se častěji rekvalifikovat.