Praha - Vláda dnes schválila návrh zákona o elektronické evidenci tržeb. Na Twitteru o tom informoval premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ministerstvo financí si od toho slibuje omezení šedé ekonomiky a lepší výběr daní, hlavně daně z přidané hodnoty. Systém by měl být spuštěn podle dřívějšího vyjádření ministra financí Andreje Babiše (ANO) nejdříve v únoru 2016. Pravicová opozice normu kritizuje.
Ministři dali zelenou elektronické evidenci tržeb
„Po zákonu o prokazování původu majetku je zákon o elektronické evidenci tržeb, který dnes vláda schválila, dalším důležitým nástrojem k zamezení daňových úniků,“ uvedl premiér Sobotka. Účinnost zákona bude podle něj taková, aby umožnila dotčeným subjektům se na spuštění elektronické evidence tržeb dostatečně připravit.
Vládní strany se už na počátku května výrazně přiblížily k definitivní dohodě o evidenci tržeb. Shoda panovala v obecné rovině, lidovci akorát ještě chtěli počkat na konkrétní paragrafové znění návrhu. Sociální demokracie byla pro. Návrh podporovala i Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Naopak nesouhlasné hlasy zaznívaly především z opoziční TOP 09 a ODS anebo například od Asociace podnikatelů a manažerů a Strany soukromníků.
- Opoziční občanští demokraté dokonce opakovaně hrozili při projednávání zákona ve sněmovně obstrukcemi. „Budeme využívat všech nástrojů, které nám poskytuje jednací řád, aby zákon schválen nebyl,“ prohlásil například předseda ODS Petr Fiala.
Prezident Miloš Zeman k EET
„Angličané mají takové krásné přísloví - Solve the problem when you face it. Řešte problém, když mu čelíte. To znamená, že zakrátko uvidíme na daňových výnosech, jestli to bude, nebo nebude fungovat.“
Proti zavedení elektronické evidence tržeb dnes zároveň v Praze na Klárově protestovalo asi sedmdesát lidí. Akce se zúčastnili mimo jiné zástupci Svobodných, Pirátů a ODS. V projevech zaznělo, že ministr financí Andrej Babiš (ANO) podporuje jen velké firmy a nebere v potaz menší podnikatele. „Je to šikana drobných živnostníků,“ řekl Petr Mach (Svobodní). Okolo dvanácté hodiny se demonstrující přesunuli před Úřad vlády, během pochodu a následně před budovou úřadu zazněla hesla jako „už žádné klacky pod nohy“ nebo „stát není firma“.
Návrh však nakonec vládou prošel, přestože i koaliční lidovci chtěli, aby se o něm dnes nejednalo, protože podle nich obsahuje faktické i věcné chyby. „Materiál například nereflektuje dohodu koaliční rady, že výčet živností, na které bude evidence tržeb aplikována, bude řešen nařízením vlády,“ sdělil ministr zemědělství Marian Jurečka.
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) připravila pro podnikatele přehledný server. „Je to nestranný server, kde se zdarma všichni podnikatelé můžou podívat, co vše je bude čekat, koho se to bude týkat, co si pořídit. Na jakoukoliv otázku do 48 hodin zodpovíme,“ konstatuje předseda představenstva AMSP Karel Havlíček.
- „Je to revoluční zákon, je to zásadní zákon pro boj proti šedé ekonomice. Je ve prospěch všech občanů. Pevně věřím, že i v rámci sněmovny budeme úspěšní. Nerozumím tomu, že opozice podporuje nepoctivé podnikatele,“ uvedl dnes ministr financní Andrej Babiš.
Ministerstvo financí si od evidence tržeb slibuje omezení šedé ekonomiky a lepší výběr daní, hlavně daně z přidané hodnoty. Podle dostupného materiálu k evidenci tržeb může státní rozpočet celkově získat z DPH a daně z příjmu dodatečně zhruba 12,5 miliardy korun. Od počátku se bude zavedení elektronické evidence tržeb týkat restaurací, hotelů a stravovacích služeb. O čtvrtletí později by měly tržby evidovat i firmy v oblasti velkoobchodu a maloobchodu. O dalším rozšíření systému na další odvětví rozhodne následně vláda. „Víme, jaká je další riziková skupina, ale rád bych si tuto informaci ponechal zatím pro sebe,“ uvedl generální ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček.
Potvrzuje ale slova premiéra Sobotky, že se žádný z podnikatelů, kterého se bude EET týkat, nemusí obávat, že by nedostal potřebné informace včas. „Obecně platí, že šest měsíců před tím, než bude systém spuštěn, budou poskytovatelé softwarových řešení pro podnikatele testovat vývoj nových zařízení, aby byly funkční a kompatibilní. Tři měsíce před spuštěním systému začneme přidělovat přihlašovací údaje do systému. A měsíc před spuštěním bude nastaven systém tak, aby byl v testovacím provozu,“ říká Janeček.
A dodává, že se očekává, že se objeví na trhu taková řešení, která budou volně stažitelná na tablety či chytré telefony. "My jako ministerstvo nebo stát nic takového nechystáme, ale víme o tom, že dodavatelé těch zařízení se připravují, že řešení budou dodávat. Celkový systém pak bude podle Janečka ve vlastnictví Generálního finančního ředitelství. Pokud by tedy došlo k nějakým technickým selháním, odpovědnost spadá na něho.
Podle zákona o evidenci tržeb je totiž prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně on-line; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin. Finanční správa bude mít k dispozici i sankce při porušování zákona. Ty budou od prostého napomenutí přes udělení pokuty na místě nebo pokuty ve správním řízení do 500 000 korun až po dočasné uzavření provozovny nebo přerušení činnosti.
Z původního návrhu ministerstvo financí odstranilo povinnost zákazníka převzít účtenku, jako je tomu například v Chorvatsku. „Ne, ta v zákoně není, je tam jen povinnost pro příjemce tržby, aby tuto účtenku umožnil převzít zákazníkovi. Takže zákazník žádnou povinnost si jí převzít nemá,“ konstatuje Janeček. A naopak nově zařadilo účtenkovou loterii. Návrh také počítá s výjimkami.
Kdo nebude muset tržby evidovat
Evidovat tržby nebudou muset například školní jídelny a menzy, pokud nevydávají jídla pro veřejnost. Dále se evidence zřejmě nebude týkat linkových autobusů, jídelních a nápojových automatů, sociálních služeb, finančních institucí nebo státem regulovaných segmentů, jako je například energetika nebo poštovní služby.
Doprovodné zákony k návrhu zároveň snižují sazby DPH v oblasti stravovacích služeb z 21 na 15 procent a zavádí jednorázovou slevu 5000 korun pro všechny poplatníky daně z příjmů fyzických osob, kterým v daném roce vznikla povinnost evidovat tržby.
Kvůli zavedení evidence tržeb by měla finanční správa přijmout 300 kontrolorů. Celní správa by měla přijmout zhruba stovku lidí. Podle účetní specialistky společnosti Sečteno Jolany Pražákové stoupnou náklady na zavedení elektronické evidence tržeb drobným podnikatelům a živnostníkům o dvacet až třicet tisíc korun ročně. Babiš ale již dříve řekl, že podnikatelé si budou moci software, aplikaci a spojení s finanční správou pronajmout, celý balíček bude stát 100 až 300 korun za měsíc. S elektronickou pokladnou, která čte čárový kód a stojí zhruba 7000 korun, půjde o 500 korun měsíčně.
Inspirací pro zavedení byly zkušenosti z Chorvatska. Tam se po zavedení evidence tržeb údajně v pohostinství zvýšily tržby o 55 procent a v maloobchodě o 28 procent. Některou z forem evidence tržeb využívá podle ministerstva řada zemí. V EU jsou to Itálie, Maďarsko, Slovensko, Polsko, Belgie, Litva, Malta, Švédsko, Rumunsko, Bulharsko, Řecko a Kypr. „Model zaváděný v České republice není založen na klasických registračních pokladnách, ale na možnosti podnikatele zvolit si libovolné zařízení, které je schopno on-line komunikace s finanční správou. Tedy žádné certifikace ani monopolní dodavatel,“ uvedlo ministerstvo.