Praha – Předváděcí akce, kde obchodníci nabízejí zboží za desetitisíce korun, se teď zaměřují na nemocné seniory. Příkladem může být společnost Bio Natural Medical (BNM), která jako ozdravné polarizační lampy prodává zákazníkům obyčejná světla s plastovými skly. Akce už navíc neprobíhají třeba v restauracích, ale přímo v sídlech firem, což znemožňuje případné odstoupení od smlouvy.
„Šmejdi“ se nevzdávají. Prodávají falešné zdravotní pomůcky
Společnost BNM nabízí na předváděcích akcích ve svém sídle v pražských Holešovicích polarizační lampy, jejichž světlo má mít ozdravné účinky až do hloubky buněk. Ve skutečnosti ale přístroj tvoří obyčejná halogenová žárovka, kterou místo polarizačního skla kryje plexisklo.
Na prodejní akce BNM láká zejména seniory, a to argumentem, aby podpořili své zdraví. Jednou z účastnic prezentace údajně léčivých lamp byla i seniorka Slívka Skopová, která si z akce odnesla zboží v deklarované hodnotě 180 tisíc – polarizační lampu, masážní stroj na nohy a tlakoměr. „Jenže pak mi (prodejce) řekl, že jsem vyhrála tak velikou výhru, že musím zaplatit čtyřicet tisíc,“ uvádí podvedená penzistka. „Řekl mi, že se musíme stavit v České spořitelně, kde mám účet, a že to musím okamžitě zaplatit.“
Potíže nastávají ve chvíli, kdy by chtěla zákaznice zboží vrátit. Pro prodej v sídle firmy totiž platí jiná pravidla než pro prodej v restauracích, kde šmejdi v minulosti své zboží nejčastěji nabízeli. „Řešili jsme to se živnostenským úřadem a bylo nám řečeno, že tady opravdu nelze odstoupit od smlouvy, jako je to v případě, kdy se předváděcí akce koná třeba v restauraci,“ potvrzuje mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
Ředitel BNM: Chtěli jste na Matějskou pouť
V sídle společnosti BNM reportéři České televize nikoho nezastihli a recepční je vykázala s tím, že nesmí poskytovat žádné informace. Skoupý byl i ředitel firmy Tomáš Karásek v telefonickém rozhovoru: „Vy jste si zřejmě popletla adresy, vy jste chtěla na Matějskou pouť.“
Společnost Bio Natural Medical má ale nahlášené prodejní akce na České obchodní inspekci až do konce roku - pokud jim inspektoři prokážou klamavou obchodní praktiku, bude firmě hrozit pokuta 5 milionů korun.
V loňském roce ČOI rozdala pořadatelům předváděcích akcí 260 pokut v celkové výši 29 milionů korun. Chyby inspektoři zjistili ve dvou třetinách případů - většinou šlo o klamavé informace týkající se práva odstoupení od smlouvy nebo o nedostatečné informování o programu akce. Část „šmejdů“ se také loni pokusila zneužít výjimky z povinnosti oznamovat pořádání akcí a vydávala tyto aktivity za degustace, konzumace a prodej degustovaných výrobků. Účastníky tak lákala na různé hody nebo ochutnávky.