Rok od zatčení dcery zakladatele firmy Huawei. Čína zesiluje tlak na Kanadu

3 minuty
Rok manažerky Huawei v Kanadě
Zdroj: ČT24

Přesně před rokem zadrželi v kanadském Vancouveru na základě amerického zatykače dceru zakladatele společnosti Huawei Meng Wan-čou. Ani po dvanácti měsících soud nerozhodl, jestli bude vydána do USA, nebo propuštěna. Finanční ředitelka technologického gigantu do vynesení verdiktu nesmí opustit zemi javorového listu.

Mengová složila téměř 180 milionů korun jako soudní kauci. Ve Vancouveru bydlí ve vlastním domě, po městě se může pohybovat, ale nesmí se přiblížit k mezinárodnímu letišti. Zákaz vycházení pro ni platí od jedenácti večer do sedmi ráno. Na kotníku má neustále monitorovací náramek.

Nedobrovolný pobyt v Kanadě si Mengová krátí podle místních médií návštěvou luxusních butiků. Země se ale kvůli ní stala terčem tvrdého nátlaku, a to hned ze dvou stran. Peking protestuje a Washington žádá její okamžité vydání. Spojené státy ji obviňují z porušování protiíránských sankcí a obcházení embarga uvaleného na Teherán. 

„Nemáme s kým jednat. Číňané nám coby největšímu americkému spojenci dělají to, co by rádi činili Spojeným státům. A ukazují USA i jejich sousedům, že jim to projde,“ uvedl bývalý kanadský diplomat Colin Robertson.

Soud se může výrazně protáhnout. Advokáti protestují, že by to pro Mengovou mohlo znamenat dalších až několik let ve Vancouveru. „Čína kvůli tomu Kanadu opakovaně plísní a hledá způsoby, jak ji přimět, aby Meng Wan-čou propustila. Incident vážně narušil vztahy,“ popisuje zpravodajka ČT v Pekingu Barbora Šámalová.

Peking blokuje dovoz některého kanadského zboží. Hlavně ale zadržel dva kanadské občany – bývalého diplomata a obchodního konzultanta, viní je z porušení státního tajemství. Ve vazbě jsou už skoro rok a dosud k nim nezískal přístup právník.

„Čína není odpovědná za potíže v čínsko-kanadských vztazích. Naléháme na znovuzvolenou kanadskou vládu, aby se vážně zabývala čínskými obavami a neprodleně propustila Meng Wan-čou,“ vzkázal mluvčí čínského ministerstva zahraničí Keng Šuang. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...