Plán, jak zrychlit stavby v Česku? Ať památkáři či ekologové dávají připomínky, ale nezávazně

Nejen ekologické spolky, ale i památkáři by nově měli ve stavebním řízení slabší hlas. V budoucnu by dávali jen doporučení. Teď jsou jejich pravomoci větší, třeba památkáři mají v historických částech měst prakticky rozhodující slovo: co a jak se postaví nebo opraví.

Video Události
video

Události ČT: Nová pravidla pro stavební řízení mají omezit úředníky

Autoři nového stavebního zákona chtějí rozhýbat přípravu staveb. Ta je v Česku zdlouhavá i v mezinárodních srovnáních. Chystaná úprava ale budí hodně emocí i pozornosti, jenom připomínek se k ní sešlo dohromady 1641.

Kromě ekologů protestují i právníci nebo architekti, celkem stovka akademiků, která napsala vládě. Vadí jim mimo jiné, že ministerstvo pro místní rozvoj připravuje zákon s Hospodářskou komorou, která zastupuje jen stavebníky.

„Podle našeho názoru se jedná o privatizaci legislativního procesu, a to té jeho části, která spočívá v přípravě textu zákona,“ tvrdí spoluautor výzvy akademiků Petr Svoboda z Právnické fakulty Univerzity Karlovy.

Spolky nemohou stavby připomínkovat už podle předloňské novely a nový zákon má omezit i úředníky. „Budou moct sice nějakou připomínku dát, ale ta bude nezávazná. A je vám jasné, jak se s nezávaznou připomínkou naloží,“ podotkl jednatel Českého svazu ochránců přírody Vlašim Karel Kříž. 

Pomůže to státu i občanům, říká Dostálová

Ministerstvo i Hospodářská komora kritiku odmítají. Nový stavební zákon má podle nich zjednodušit postup, jak se stavby v Česku povolují. „Pomůže to občanům, investorům, stavebníkům, ale pomůže to i státu. Chceme docílit toho, aby i stát byl zodpovědný za svoje lhůty,“ poznamenala ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO).

Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý zase říká, že usilují o normální stavební úřad, který umožní v Česku normálně stavět. „Chceme změnit stávající zoufalou situaci,“ dodal.

Spory ekologů a státu zdržely podle Hospodářské komory i nejdůležitější stavby – modernizaci dálnice D1 nebo pokračování D11 do Polska. Kamiony tak dál jezdí například přes Holohlavy. „Kdyby nebylo těchto sporů, mohli jsme už dávno mít dálnici a nemuseli jsme mít tyto problémy, které dneska ještě v intravilánu obce máme,“ uvedl starosta obce Holohlavy Miloš Malínský.

Jiným příkladem, kdy zasahují ochránci životního prostředí, je kauza vrchu Hraběšín, kde by chtěli mobilní operátoři stavět věže. „Není důvod tady stavět další stožár, když tu jeden máme. Proč by další operátor nemohl být na stejném jako ti předchozí?“ poznamenal jednatel ČSOP Vlašim Karel Kříž. Tamní krajina je stožáry posetá a například nedaleko u Psářů stojí dokonce hned tři vedle sebe.

Nyní ministerstvo životního prostředí navrhuje jednotné environmentální povolení, tedy že úředníci sami vyřídí všechna stanoviska ochrany přírody.

Vláda teď posoudí věcný záměr zákona. Nová stavební pravidla by podle kabinetu měla platit od roku 2021.