Hlavním tahounem české ekonomiky bude letos útrata domácností

Události: Česká ekonomika v roce 2019 (zdroj: ČT24)

Růst mezd, málo zaměstnanců a relativně dobrý výkon hospodářství. Takové jsou předpoklady české ekonomiky pro letošek. Největším tahounem hrubého domácího produktu budou útraty lidí, a to právě i díky vysokému růstu mezd v roce 2018.

„Máme pocit, že je skoro půl milionu volných míst v naší zemi, a kdybychom dokázali tahle místa obsadit, tak náš odhad je, že by z daní a z příjmu na pojistném a zdravotním pojištění vzrostly příjmy státního rozpočtu o 100 až 110 miliard korun,“ domnívá se prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.

Lidem by letos měly vzrůst výplaty až o 8,5 procenta, podobně jako loni. Rychlý růst mezd ale podle ekonomů může některé firmy ohrozit. Pokud firmy nadále budou zvyšovat mzdy tak prudkým tempem jako dosud, tak mnohé mohou přijít o konkurenceschopnost, uvedl ekonom České spořitelny Michal Skořepa.

Česká ekonomika pak v letošním roce, podle současných prognóz, mírně zpomalí. Zatímco za celý loňský rok odborníci počítají s růstem mírně nad tři procenta, letos by mělo hospodářství zůstat pod touto hranicí. Například guvernér České národní banky Jiří Rusnok odhaduje letošní růst ekonomiky kolem tří procent.

Důležitý bude také vývoj v eurozóně. „Prognózy pro eurozónu směřují dolů, někam mezi 1,5 až 2 procenta růstu hrubého domácího produktu. To samozřejmě nezůstane bez odezvy v českém exportu, a protože export tvoří 80 procent HDP, tak logicky i v celém výkonu hospodářství,“ řekl hlavní ekonom Deloittu David Marek.

Obrazně zkusil popsat současnou situaci ekonom a člen Evropského hospodářského a sociálního výboru Petr Zahradník. „Brzdíme nebo zpomalujeme ze 140 na dálnici na 120, což je pořád ještě komfortní rychlost, a směr, kterým se minimálně na dalších pět let ubíráme, je dobrý,“ uvedl. 

Významným faktorem bude i síla koruny. Prognózy se liší podle institucí. Česká národní banka věří národní měně nejvíc a tipuje její kurz na 24,70 Kč za euro. Pro zajímavost, nyní se obchoduje kolem 25,57 korun za euro. 

Británie se (ne)loučí, Německo zpomaluje

Dalším faktorem, který může hospodářství letos ovlivnit, je odchod Velké Británie z EU. České firmy tam ročně vyvezou zboží za víc než 300 miliard korun. Většina z nich se shoduje na tom, že nejhorší je nejistota, zda Británie odejde, a pokud ano, zda s uzavřenou dohodou s Evropskou unií, nebo bez ní (tvrdý brexit).

„Vůbec nevíme, co bude. Jestli bude brexit, kdy bude, za jakých podmínek.  Ale určitě dojde k tomu, že bude problém v oblasti libry, to znamená, že libra oslabí, což nám samozřejmě prodraží nebo zkomplikuje život,“ řekl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Zbyněk Frolík.

Důležitý bude také hospodářský vývoj Německa, které je nejvýznamnějším obchodním partnerem Česka. Závisí na něm mnoho českých podniků. Přitom v loňském třetím čtvrtletí meziroční růst německé ekonomiky, nejvyšší v Evropě, prudce zpomalil. A to na 1,1 procenta z 2,3 % ve druhém kvartálu. V mezičtvrtletním srovnání se hrubý domácí produkt dokonce o 0,2 procenta snížil, což představovalo první pokles od prvního kvartálu roku 2015, uvedla agentura ČTK.

Podnikatelská důvěra v Německu klesla v prosinci už čtvrtý měsíc za sebou, a to dokonce více, než se čekalo. Index podnikatelské nálady se v prosinci snížil o jeden bod na 101 bodů, a dostal se tak nejníže za déle než dva roky. Pokles je výraznější, než odhadovali analytici v anketě agentury Reuters. Ti očekávali hodnotu 101,8 bodu.

V prosinci zároveň německé hospodářské instituty DIW a IfW zhoršily výhled německé ekonomiky. Oba instituty nyní předpokládají, že HDP letos stoupne pouze o 1,5 procenta. DIW přitom doposud letošní růst odhadoval na 1,8 procenta a IfW na 1,9 procenta, připomněla ČTK.

Novinky v automobilovém průmyslu

Změny čekají například na firmy v automobilovém průmyslu. Ten může totiž ovlivnit třeba brexit nebo tlak na snižování emisí v dalších letech. Třeba výrobce pryžových těsnicích systémů pro pohyblivé díly automobilových karosérií Saar Gummi Czech očekává další růst, zhruba o osm procent. Očekávané proměny automobilového odvětví se jich sice přímo nedotýkají, nakonec na ně ale vliv mít můžou.

„Situace na evropském automobilovém trhu bude v příštích letech asi velmi napjatá. Jedna věc je rozhodnout, že chceme nižší emise. Druhá věc je, že se taky musí říct, že to bude dražší, že to bude stát desítky miliard eur a ty bude muset někdo zaplatit,“ uvedl jednatel firmy Jan Tichý.