Berlín - Piloti německých aerolinek Lufthansa zahájili o půlnoci třídenní stávku. Protestní akcí si chtějí prosadit lepší pracovní podmínky. Největší německé aerolinky už kvůli stávce v předstihu zrušily 3 800 ze 4 300 plánovaných letů. Zasažena jsou i spojení mezi Prahou a německými velkoměsty.
Piloti Lufthansy stávkují, zrušeny jsou i lety do Prahy
Situace na dvou nejvýznamnějších letištích Lufthansy ve Frankfurtu nad Mohanem a v Mnichově byla dopoledne klidná, cestujících dorazilo do odletových hal výrazně méně, než je ve všední dny obvyklé. Pracovníci Lufthansy zřídili v halách stánky, kde nabízejí pasažérům občerstvení a radí jim s možnostmi náhradní dopravy. Zaměstnanci obou letišť také připravili polní lůžka pro cestující, kteří nemají víza pro vstup do schengenského prostoru a kvůli stávce uvízli v tranzitní zóně.
Stávka kromě Lufthansy zasáhla i její dceřiné nízkonákladové aerolinky Germanwings, které zrušily zhruba 700 z 1 300 naplánovaných letů. Celkem protest během tří dnů postihne na 425 000 pasažérů obou společností. Je to jedna z největších stávek, jakým kdy firma čelila.
Seznam zrušených letů na webových stránkách společnosti Lufthansa
Aerolinky cestujícím nabízejí možnost zdarma přeložit letenku na jiný den nebo ji stornovat, což už v úterý využily tisíce lidí. Ve vnitroněmecké dopravě nahrazují některé lety železniční spojení. Společnost Deutsche Bahn kvůli tomu posílila provoz na hlavních linkách.
Na náhradu škod, které mohou v souvislosti se zrušením letů vzniknout, cestující nárok nemají. „Stávka je z právního pohledu mimořádnou okolností, jejímuž vzniku nemohl dopravce předejít,“ vysvětlil ředitel Evropského spotřebitelského centra pro ČR Tomáš Večl. Pokud si však cestující zvolí možnost náhradního letu, je mu dopravce povinen zajistit přiměřené občerstvení během čekání a v případě potřeby i náhradní ubytování.
Mezi zrušenými spoji jsou i všechny lety Lufthansy a Germanwings z Prahy do Frankfurtu nad Mohanem a Kolína nad Rýnem naplánované na dnešek, čtvrtek a pátek. Jedná se o šest párů spojů denně. V případě linky do Frankfurtu existuje alternativní spojení provozované Českými aeroliniemi, náhradní přímý let z Prahy do Kolína nad Rýnem ale žádná letecká společnost nevypravuje.
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt vyzval vedení aerolinek a odbory, aby se vrátily k jednání a pokusily se stávku předčasně ukončit. „Každý den stávky omezuje mobilitu statisíců lidí. Proto je žádoucí dojít rychle k řešení sporu, je to v zájmu zaměstnanců i zaměstnavatele,“ řekl ministr deníku Bild.
Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by jedna z největších stávek v historii Lufthansy mohla skončit předčasně. „Jsme stále připraveni k rozhovorům. Věříme, že jsme předložili nabídky, o kterých je možné jednat,“ sdělila mluvčí aerolinek Barbara Schädlerová. Tyto nabídky však odbory odmítají. „Vidíme tady začátek největšího rušení sociálních výhod v Lufthanse, a to z čisté touhy po zisku,“ prohlásil Markus Wahl z předsednictva odborového svazu.
S dosavadním průběhem stávky jsou odboráři spokojení. „Lufthansa odvolala 3 800 letů, to pro podnik samozřejmě znamená hospodářské škody. Ty potřebujeme, abychom zvýšili svůj tlak. Zatím tedy stávku vidíme jako úspěšnou,“ řekl jejich mluvčí Jörg Handwerg.
Ze strany politiků zaznívají vůči stávkujícím kritické hlasy. Klaus Barthel z vládní sociální demokracie (SPD) si postěžoval, že malé odborové svazy zastupující zaměstnance na klíčových místech mají nepřiměřeně velkou sílu a prosazují zájmy malé skupiny lidí na úkor mnoha jiných. Už v úterý se pro omezení síly malých odborových svazů vyslovil poslanec Křesťanskodemokratické unie (CDU) kancléřky Angely Merkelové Arnold Vaatz.
Také německá veřejnost se ke stávce staví převážně odmítavě. Podle průzkumu společnosti Forsa ji 74 procent Němců považuje za přehnanou a neoprávněnou. Připomínají přitom, že průměrný plat pilotů Lufthansy činí 180 000 eur (4,9 milionu korun) ročně.
Ztráty? Až dvě miliardy korun
Stávka způsobí aerolinkám významné ztráty. Analytik Deutsche Bank Michael Kuhn odhaduje, že třídenní protest pilotů bude Lufthansu stát 70 až 80 milionů eur (1,9 až 2,2 miliardy korun), což odpovídá pěti procentům letošního plánovaného provozního zisku.
Odborový svaz pilotů vyhlásil stávku ve snaze zvýšit tlak na vedení Lufthansy při jednáních o lepších pracovních podmínkách pro piloty. Piloti požadují, aby Lufthansa neposouvala hranici pro předčasný odchod do důchodu z 55 na 60 let. Chtějí také zvýšení platů o deset procent během nadcházejících dvou let.
Odboráři navíc hrozí, že protest nemusí být poslední. Pokud jim vedení firmy neustoupí, jsou připraveni v nátlakových akcích pokračovat. Mluvčí VC Jörg Handwerg alespoň ujistil, že by to bylo nejdříve po velikonočních svátcích.