Taxify se stahuje z krajských měst. Působit už bude jenom v Praze

Přepravní společnost Taxify v pondělí ukončila provoz v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích a nadále bude působit pouze v Praze. Do ostatních měst České republiky se společnost případně vrátí až po legislativních změnách. Estonská firma přitom rozšířila svůj provoz do čtyř krajských měst teprve letos v červenci.

Působení Taxify v krajských městech zakazuje od října předběžné opatření soudu, vozy firmy však ve městech nadále jezdily. Na začátku prosince navíc soud zatím nepravomocně zakázal službu bez splnění zákonných pravidel i v Praze. Společnost Taxify s rozhodnutím vyjádřila nesouhlas a oznámila, že se odvolá. V Praze tak zatím působí i nadále.

Ředitel Taxify v ČR: Firma působí ve více než 25 zemích. Nikde nemá podobné problémy jako v Česku (zdroj: ČT24)

Podle šéfa Taxify Romana Sysla dostávala firma v krajských městech často pokuty od úřadů a taxikáři zastrašovali a fyzicky napadali její řidiče. Na Taxify navíc byla v minulých týdnech uvalena exekuce za více než půl milionu korun kvůli porušování předběžného opatření. Firma se hájí tím, že je zodpovědná pouze za vývoj aplikace, a není tak poskytovatelem nebo zprostředkovatelem přepravních služeb.

„V Praze chceme i nadále investovat do dalšího rozvoje. V nejbližších měsících se zaměříme na další zlepšování servisu právě zde,“ přiblížil Sysel.

Očekávání změny v zákonech

Společnost se zároveň upíná k chystaným legislativním změnám, které by mohly upravit provoz taxislužeb v Česku. Firma doufá ve změnu, která by umožnila další působení služby v Česku.

„Věříme, že se Česká republika zařadí mezi státy, které chtějí přijmout pokrokovou legislativu, která umožní co nejsvobodnější tržní soutěž na poli přepravy a která nebude odrazovat další hráče od vstupu na trh. Méně byrokracie a méně zbytečných požadavků,“ podotkl Sysel.

Ministerstvo dopravy v současnosti připravuje novelu zákona o silniční dopravě, ve které mimo jiné navrhlo zrušení povinnosti taxikářů mít ve výbavě taxametr nebo střešní svítilnu, povinné by nemusely být už ani zkoušky z místopisu, které některá města vyžadují. Návrh novely ovšem vyvolal protesty části taxikářů.

Změnu zákona očekává i konkurenční Liftago, které v minulosti podalo kvůli provozu v krajských městech na Taxify žalobu. „Nicméně do té doby je třeba respektovat zákony, které platí teď, tedy mimo jiné s prověřenými řidiči a vozy,“ uvedl šéf Liftaga Ondřej Krátký s tím, že Taxify by mělo dodržovat zákon i v Praze a nečekat až na zákaz od soudu.

Odchod Taxify z krajských měst taxikáři uvítali. „Jsme rádi, že veřejná správa chrání podnikatele v dopravním sektoru. Zákony, i když se někomu nelíbí, by se měly dodržovat,“ uvedla mluvčí Asociace koncesionářů v taxislužbě Karolína Venclová.

V Česku začala Taxify fungovat v srpnu 2015. V hlavním městě podle údajů společnosti využívá aplikaci několik stovek aktivních řidičů.

Pražští taxikáři na protest proti působení Uberu a Taxify v hlavním městě několikrát blokovali dopravu. Uber začal na podzim přijímat nové řidiče pouze s platnou taxikářskou licencí.