Cena akcií německého automobilového koncernu Volkswagen se vrátila na úroveň z období před emisním skandálem, který se s automobilkou táhne od září 2015. Ve středu akcie Volkswagenu posílily o 4,8 procenta a obchodování zakončily na 163,35 eura. Poslední obchodní seanci před vypuknutím skandálu přitom uzavřely na 162,40 eura, informovala agentura DPA.
Akcie Volkswagenu se po více než dvou letech oklepaly z emisního skandálu
Akciím koncernu tak trvalo více než 25 měsíců, než se jim podařilo ztráty způsobené skandálem smazat. V posledních dnech akcie těží z příznivých hospodářských výsledků Volkswagenu.
Koncern minulý týden oznámil, že jeho provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek vzrostl o 15 procent na 4,31 miliardy eur (přes 110 miliard korun). Zisk tak překonal očekávání analytiků, kteří jej v anketě agentury Reuters odhadovali v průměru na 3,97 miliardy eur.
Cena akcií Volkswagenu po vypuknutí skandálu prudce klesla. Koncern kvůli výdajům na řešení aféry zaúčtoval mimořádné náklady v objemu 25,1 miliardy eur (zhruba 642 miliard korun). Poptávka po jeho automobilech však roste a jeho měsíční odbyt v září poprvé v historii překročil hranici milionu vozů.
Řešení skandálu ve Spojených státech přijde VW až na 25 miliard dolarů
Emisní skandál následoval obvinění ze strany americké agentury pro ochranu životního prostředí EPA, že Volkswagen do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.
Automobilka následně přiznala, že software po celém světě instalovala asi do 11 milionů naftových aut. Problém se dotkl i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto, které spadají do německého koncernu.
V USA došel Volkswagen k dohodě ohledně asi půl milionu naftových vozů, že většina majitelů těchto aut obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 118 tisíc až 232 tisíc korun). Majitelé se navíc mohou rozhodnout, zda budou požadovat opravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil.
Po odhalení pochybení ze strany VW se objevovala obvinění z podvodů v oblasti emisí i u dalších automobilek. Jedno z posledních přišlo v září od francouzského listu Le Monde, podle nějž byly softwarem, který umožňuje podvádět při testech emisí naftových aut, vybaveny téměř dva miliony vozů Peugeot a Citroën, jejichž výrobcem je automobilka PSA Group. Ve Francii ji začali vyšetřovat už v dubnu, vyšetřování se ale týká i italsko-americké automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) nebo francouzské automobilky Renault.