Americký hračkářský gigant Toys "R" Us zbankrotoval. Srazil ho internet a starý dluh

Americký gigant v prodeji hraček Toys „R“ Us Inc. požádal o ochranu před věřiteli. Firma, která se už 12 let potýká s vysokým dluhem, si nedokázala udržet zákazníky, kteří stále více využívají nákupy přes internet. Informovala o tom agentura Reuters. Její kamenné obchody po celém světě budou zatím fungovat jako dosud.

Přední americký obchodník s hračkami Toys „R“ Us zkrachoval
Zdroj: Reuters Autor: Adam Hunger

Druhý největší hračkářský řetězec v USA provozuje na 1600 obchodů a zaměstnává 64 tisíc osob. „Dnešní rozhodnutí pro Toys ‚R‘ Us neznamená nutně konec hry, uzavírá však turbulentní kapitolu v historii této ikony,“ prohlásil ředitel poradenské firmy GlobalData Retail Neil Saunders.

Hospodaření společnosti poznamenal dluh 6,6 miliardy dolarů z roku 2005 spojený s koupí většinového podílu finančními a realitními investory v čele s firmou Kohlberg Kravis Roberts & Co. (KKR). Od té doby se snaží dostat z potíží.

Věřitelé včetně bankovního syndikátu v čele s JPMorgan společnosti přislíbili půjčit přes tři miliardy dolarů (65,6 miliardy korun). Financování však musí být schváleno soudem. „Očekáváme, že finanční problémy vyřešíme trvale a efektivně, naším cílem je spolu s věřiteli restrukturalizovat dlouhodobý dluh ve výši pěti miliard dolarů,“ řekl generální ředitel Dave Brandon.

Těžké časy tradičních obchodníků

Společnost Toys „R“ Us je stejně jako zbytek maloobchodníků s kamennými prodejnami zasažena dominancí Amazonu, největšího internetového prodejce na světě. Zákazníci stále více kupují hračky on-line, podotkl server CNN Money. 

Za první čtvrtletí oznámila společnost čistou ztrátu ve výši 164 milionů dolarů, ve stejném období loňského roku to bylo 126 milionů. Výsledky za druhé čtvrtletí mají být oznámeny příští týden.  

Tradiční maloobchodní prodejci zažívají nyní v USA těžké časy. V lednu například řetězec Sears oznámil uzavření více než stovky svých prodejen. Do bankrotu pak padl například diskontní prodejce obuvi Payless, uvedl server BBC News. Dodal, že podle odhadů GlobalData Retail připadlo v roce 2016 na internet zhruba 14 procent prodejů hraček, zatímco před pěti lety to bylo 6,5 procenta. 

Pád společnosti Toys „R“ Us zneklidnil i výrobce hraček Hasbro, Mattel či Jakks Pacific, kteří přes její obchody uskutečňují zhruba deset procent svých prodejů. Jejich akcie nyní klesají.