Češi více utrácejí. Obchodníkům rostou tržby, ale i nájmy

Češi více utrácejí. Obchodníkům rostou tržby, ale i nájmy (zdroj: ČT24)

Po pěti letech se v Česku znovu zvedá nájemné v obchodních centrech. Lidé totiž více utrácejí a obchodníkům rostou tržby. Obrat z roku na rok vzrostl skoro o osm procent. Zákazníci také do nákupních center chodí častěji.

Nejvyšší nájemné v centru Prahy dosahuje 125 eur za čtvereční metr měsíčně, v přepočtu tedy víc než tři tisíce korun. Na západě Evropy musejí obchodníci zaplatit většinou více, například ale Švýcarsko je výjimkou.

Obchodním centrem v Praze nedaleko Václavského náměstí projde každý den bezmála 50 tisíc návštěvníků. Jen loni sem tak zavítalo víc lidí, než kolik jich žije v České republice, celkem 17 miliónů. A letos jich bude ještě víc. Nechodí ale jen nakupovat. Čím dál častěji přicházejí do fitness, restaurací a kaváren. A výjimkou nejsou ani sváteční dny. „Mám tady sraz s kamarády v restauraci,“ konstatuje návštěvník Radek Jirásek. „Chodím sem každý den do fitka cvičit, takže jdu i dnes,“ říká návštěvnice Jaroslava Jihlavcová.

Každý Čech navštíví obchodní centrum v průměru 43krát ročně. Tedy častěji, než je evropský průměr. Pro srovnání: v Německu je to 29, ve Francii 36, ale třeba v Rusku 50.

V centru Prahy obchodníkům pomáhají k lepším tržbám i zahraniční turisté.
„Podíl je tady poměrně stabilní a pohybuje se tady na úrovni 30 až 40 procent,“ říká Veronika Šmejkalová ze správy obchodního centra Palladium.

„Trendy, které vidíme v Praze, jsou tak s ročním až dvouletým zpožděním přenášeny do regionů, jako nejmarkantnější je aktuálně rozvoj rychlého občerstvení,“ konstatuje analytička CBRE Veronika Tebichová.

V Česku je teď zhruba 120 obchodních center. Neustále ale přibývají a rozšiřují se. Jedna z největších dostaveb za poslední dobu se dokončuje v Praze na Chodově. Nové by se pak měly otevřít například v Písku, Jablonci nad Nisou nebo Třinci.