Víc než polovina rodinných firem nepřežije generační výměnu. A to i přes to, že většina majitelů chce takový ráz podniku zachovat. Předání nástupnictví příbuzným ale mnohdy podcení. Rodinné firmy v Česku přitom plní nezastupitelnou roli - tvoří až 30 procent hrubého domácího produktu. A třeba v odlehlých částech regionů jsou významnými zaměstnavateli. Přijímají lidi starší 50 let nebo se věnují charitě.
Vybudovali úspěšné rodinné firmy. Pokud je ale nepřipraví na svůj odchod, mohou je zničit
Prodej rodinné firmy odmítá většina majitelů. Pokud ji však nepřipraví na chvíli svého odchodu, prokáže jí tím „medvědí“ službu.
Když pak vlastník opravdu úplně odejde nebo zemře a není připraven jeho nástupce, kterého by ostatní respektovali, nastavá v rodině vnitřní nesoulad. Máme zkušenost, že se takové podniky rozpadají, uvádí advokát společnosti Deloitte Jan Spáčil.
Přesná statistika však o tom chybí. Není ani ukotveno postavení rodinného podnikání v zákoně. To se kvůli větší podpoře firem snaží prosadit Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Ta si před časem nechala udělat průzkum o rodinných firmách.
Dobré časy, polovina čeká další růst
Z průzkumu vyplývá, že pokud by majitelé rodinný podnik prodávali, zhruba polovina z nich by dala přednost jiné české rodinné firmě, přibližně stejný počet respondentů mezi investory nerozlišuje.
Dále šetření ukázalo, že rodinné firmy zažívají dobré časy, polovina z nich očekává další růst a jen procento se bojí většího poklesu tržeb. Dvě třetiny majitelů vnímají rodinnou firmu jako konkurenční výhodu. Téměř polovina míní, že rodinná firma se těší u obchodních partnerů větší důvěře. Agentura IPSOS se v květnu dotazovala 400 rodinných firem napříč obory a regiony.
Na 70 procent majitelů rodinných firem cílí na předání firmy rodinnému následovníkovi, svoje další angažmá vidí nejčastěji v roli konzultanta nebo v dozorčí radě.
Například v rodinné firmě SOPO v Modleticích pracuje na 200 lidí. Vyrábějí rotory a statory do elektromotorů. Vladimír Olmr začínal podnikat před téměř 25 lety. V garáži u otce opravoval elektromotory. Pak se s dalšími příbuznými pustil do výroby vinutých součástek.
Společnost předá Olmr svým dcerám. Hlavní slovo bude mít ta starší, vystudovaná ekonomka.
„Dělala už ve firmě, dělala i v auditorský firmě, takže předpoklad a shoda je, že jednou by to měla být ona. Ale řízení, vedení a vlastnictví bude i společně s druhou dcerou, která v tuhletu chvíli učí na prvním stupni,“ říká Vladimír Olmr, zakladatel a jednatel firmy SOPO.
Už teď nástupnictví připravuje s poradenskou firmou.
Rodinný byznys není jen o majetku
Celkem osm z deseti rodinných firem podporuje společensky prospěšné aktivity, nejvíce sport, charitu, spolky, aktivity mládeže nebo handicapované, ukázal průzkum. Na 87 procent z nich tyto příspěvky nepublikuje na veřejnosti.
„Potvrzuje se, že rodinný byznys není jen o majetku a zisku, ale že majitelům jde ve velké míře o to, aby vytvářeli slušné podmínky pro své zaměstnance a podpořili okolí svých podniků. S rostoucím byznysem roste i jejich chuť nezištně podporovat společensky prospěšné aktivity,“ shrnul výsledky průzkumu prezident asociace Karel Havlíček.