Autonomní vůz na dosah? Stačí husté sněžení a elektronika v autě tápe

8 minut
Frei: Elektronika dělá chyby a k autonomním autům vede ještě poměrně dost kroků
Zdroj: ČT24

Mezinárodní autosalon v Detroitu se v sobotu otevírá i veřejnosti, loni ho navštívilo přes osm set tisíc lidí. Vedle nových vozů se prezentují i alternativní technologie v podobě elektromobilů a hybridů, ale pozornost vábí i oblast autonomních vozů. Redaktor časopisu Svět motorů Martin Frei ale upozorňuje, že testy ukazují, že elektronika dělá chyby a vývojových kroků pro dosažení samořiditelných vozidel bude ještě hodně. Například použití kamer může snadno znemožnit počasí, například husté sněžení.

„Je potřeba jasně říct, že autonomní auto dosud vůbec neexistuje. Všechno, co máme v autech, jsou asistenční systémy,“ podotknul Martin Frei. Detroit přitom podle něj nepřináší zásadní novinku proti autosalonům, které probíhaly v loňském roce v Paříži a Ženevě. Je tak podle něj zajímavá otázka, proč se o tom tolik mluví.

„Je to oblíbená mediální fata morgana. Když slíbíte, že příští středu bude něco, co mělo být za sto let, tak si to všichni rozkliknou, ale druhá věc je, že vývoj polyká neuvěřitelné spousty peněz a o nich rozhodují akcionáři,“ uvedl redaktor s tím, že to většinou nejsou lidé, kteří by byli pro nejmodernější technologie.

„Jsou to naopak velmi konzervativní lidé s duší účetního, kteří chtějí za každou operací vidět zisk nejpozději v příštím kvartálu. Těmhle lidem nemůžete otevřeně říct, že to bude trvat ještě patnáct let. Proto se postupuje salámovou metodou a každá dílčí drobnost se prezentuje jako obrovský krok dopředu,“ dodal.

Podstatnou podmínkou asistenčních systémů je, že řidič je připraven kdykoli převzít kontrolu, a jestliže nedává pozor, tak to může špatně skončit.
Martin Frei
redaktor časopisu Svět motorů

Čím teď disponují auta, jsou podle Freie asistenční systémy. Vůz si umí s některými situacemi za určitých okolností poradit a pak řeší situaci místo řidiče, například dovede vést vozidlo v pruhu mezi čarami na vozovce. „Stačí ale, aby začalo sněžit, čáry nejsou vidět a dnešní fáze elektroniky začíná tápat nebo se úplně ztratí. Kromě toho se stane, že se elektronika pustí do úkolu, na který prostě nestačí. Dochází k nehodám,“ upozorňuje.

Na nich jsou vidět stávající limity takzvaných autonomních aut. Potřebu velkého vývoje tak Frei vidí v senzorice. „Můžeme řídit auto pomocí radaru, ale nikdy vás nenavede na čtyři centimetry přesně. Pak můžete řídit auto pomocí kamer, jenomže ty oslepnou například na přímém světle, což právě byla jedna z příčin nehody Tesly loni v červenci. Proti přímému slunci křižoval cestu vozidlu kamion a kamery to nebyly schopny úplně přesně rozklíčovat,“ řekl.

Spalovací motory neřekly poslední slovo

Pokud jde o další trendy v automobilovém průmyslu, jedním je podle Freie přetrvávající síla ropy. „Stačí pár let levné ropy a přestane se to přehánět s elektromobily, s hybridy s vodíkovými články a podobně,“ prohlásil.

„Přestože americké úřady zpřísňují limity na spotřebu paliva, tak se všechny automobilky drží dost konvenčních technologií. Trochu překvapivě se dokonce několik automobilek na konci minulého a začátkem letošního roku přihlásilo, že uvede diesel v Americe navzdory aféře s Volkswagenem,“ přiblížil. Druhým trendem označuje ubývání malých aut a přibývání velkých jako SUV.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Americká cla české zbrojaře výrazněji nepoškodí, tvrdí asociace

Cla uvalená na dovoz zboží ze států sedmadvacítky do USA nebudou mít podle oborové asociace na české zbrojaře výraznější dopad. Tuzemské podniky v obranném a bezpečnostním průmyslu jsou připravené ve Spojených státech zvýšit ceny, přesunout tam část výroby nebo své produkty dovézt jinam. Zájem o zbraně je teď v celém světě enormní.
před 4 hhodinami

Trump o 90 dní prodloužil nižší cla na dovoz čínského zboží

Americký prezident Donald Trump několik hodin před vypršením termínu podepsal exekutivní příkaz, kterým o devadesát dní prodloužil platnost stávajících třicetiprocentních cel na dovoz čínského zboží do Spojených států. Informoval o tom web CNBC. Po úterní půlnoci amerického času (06:01 SELČ) měly tarify původně vzrůst o 115 procentních bodů. Novým termínem je 9. listopad.
před 12 hhodinami

Vyjednat zastropování cen povolenek ETS 2 v EU se podaří, věří Hladík

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) si je jistý, že se Česku a dalším osmnácti státům podaří v Evropské unií vyjednat zastropování cen emisních povolenek na pohonné hmoty či na vytápění plynem na úrovni 45 eur za tunu oxidu uhličitého. Třeba litr benzinu či nafty by tak od ledna 2027 kvůli novému ekologickému poplatku podražil o tři koruny. Pokud by však státy zastropování cen povolenek neprosadily, mohlo by být zdražení podstatně vyšší.
před 13 hhodinami

Resort financí nesouhlasí s verzemi růstu platů od ledna

Ministerstvo financí (MF) nyní nesouhlasí s navrhovanými variantami zvýšení platů ve veřejném sektoru od ledna. Předběžný návrh státního rozpočtu na příští rok totiž podle resortu neobsahuje potřebnou sumu na přidání. Ministerstvo doporučilo, aby vláda zvednutí tarifů projednávala až v září spolu se zákonem o státním rozpočtu.
před 16 hhodinami

Kvůli energetické náročnosti mají některé domy problém najít kupce

Nabídkové ceny nových i starších nemovitostí letos opět rostly. Hodnotu a prodejnost může ale ovlivnit i energetická náročnost staveb. Třeba některé vily z devadesátých let mohou mít jejich majitelé problém prodat. Mladé rodiny hledají co nejekonomičtější bydlení.
10. 8. 2025

Příjmy z prodeje velkých firem se zřejmě nakonec danit nebudou

Lidé, kteří vydělají na prodeji firmy nebo její části více než čtyřicet milionů korun ročně, nakonec asi nebudou muset z tohoto prodeje platit daň z příjmu. A to přesto, že vládní koalice od letošního ledna právě toto zdanění v konsolidačním balíčku zavedla. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) totiž ve sněmovně prakticky jistě prosadí svůj návrh, aby stát taxu zrušil. Plán podporuje i opoziční hnutí ANO.
9. 8. 2025

Německé ocelárny drtí americká cla i drahé energie

Cla na dovoz oceli do USA ve výši padesát procent dopadají i na německé ocelárny. Spolková republika je největším evropským výrobcem oceli, letošní rok ale zástupci průmyslu očekávají historický propad výroby. Příčinou jsou kromě tarifů i drahé energie a slabá poptávka.
8. 8. 2025

V Dukovanech startuje geotechnický průzkum k dostavbě jaderných bloků

V pátek byl učiněn další důležitý krok k plánované výstavbě dvou nových jaderných bloků v Dukovanech. Začal totiž geotechnický průzkum, který má prověřit, jestli je podloží v místě stavby vhodné. Akce se účastnil ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) či generální ředitel korejské společnosti KHNP Ču Ho-wang, jímž vedená firma vyhrála tendr na výstavbu bloků. Ten zmínil, že registrací prochází třináct tuzemských firem, které se mohou stát subdodavateli výstavby.
8. 8. 2025Aktualizováno8. 8. 2025
Načítání...