Evropská komise souhlasí s upraveným plánem na zavedení mýtného pro osobní auta v Německu. Oznámila to ve čtvrtek eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová po setkání s německým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem. Komise původní plán kritizovala kvůli údajné diskriminaci zahraničních řidičů. Přislíbené změny však podle Bulcové zajišťují, že mýtné bude v souladu s pravidly EU.
Řešení německého mýtného. Poplatek pro cizince se sníží, zvýhodnění Němců zůstane
Dohodnutý kompromis nadále předpokládá, že majitelům aut registrovaných v Německu bude zaplacené mýtné plně kompenzováno formou daňové úlevy. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi škodlivých plynů však nyní získají ještě větší úlevu, než zaplatí na mýtném. Komisi se totiž v původním návrhu nelíbilo, že hodnota kompenzace měla přesně odpovídat výši mýtného.
Kompromisní plán zahrnuje rovněž úpravu krátkodobých sazeb mýtného pro zahraniční řidiče.
Desetidenní poplatek by se měl v závislosti na objemu motoru a velikosti emisí pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 20 eur (zhruba 68 až 541 korun).
Dosavadní plán počítal s rozmezím pět až 15 eur, napsala agentura DPA.
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt již dříve uvedl, že se zavedením mýtného pro osobní auta v Německu počítá až po parlamentních volbách v příštím roce.
Přetahovaná o původní plán
Brusel dříve kritizoval skutečnost, že plánované ceny za krátkodobé dálniční známky jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.
Původní plán spolkové vlády počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za dálniční známku de facto osvobozeni, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel.
Řidiči z ostatních zemí Evropské unie by tím ale byli podle komise diskriminováni. Evropská komise dokonce Německo kvůli plánu na mýto pro osobní auta zažalovala u evropského soudu.
Odkládání mýtného
Původně měl nový systém mýtného v Německu fungovat od počátku letošního roku, ale už minulý rok Německo oznámilo, že jeho spuštění odkládá. Spolkový ministr dopravy Alexandr Dobrindt teď počítá, že systém zavedou až po parlamentních volbách v příštím roce.
Spolková republika Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Česka, Rakouska nebo Nizozemska.
- Na příkladu nejbližších sousedů České republiky se ukazuje, jak je systém placení za použití dálnic v Evropě nejednotný.
Při cestě na Slovensko potřebují osobní auta dálniční známku, nákladní vozy platí mýtné. Dvojí systém platí i v Rakousku. Naopak v Polsku platí všichni řidiči, kteří chtějí použít dálnici, mýtné. Německo zůstává posledním českým sousedem, kde řidiči osobních aut nemusí za použití dálnic platit.
- Dálniční známky potřebují řidiči do zemí, jako je Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko, Moldávie, Slovinsko a Švýcarsko.
- Mýtné brány používají v Chorvatsku, Francii, Norsku, Itálii, Bělorusku, Bosně a Hercegovině, Irsku, Makedonii, Portugalsku, Řecku, Španělsku, Srbsku, Turecku a ve Velké Británii.
- Průjezd pouze některými mosty nebo tunely zpoplatnily Albánie, Belgie, Dánsko, Černá Hora, Nizozemí, Island, Švédsko a pro vozy nad 3,5 tuny také Litva a Lotyšsko.
- Dalšími evropskými zeměmi projedou řidiči bez placení.
- Evropská komise letos v lednu oznámila, že hodlá navrhnout sjednocení systému poplatků. České ministerstvo dopravy nápad označilo za ambiciózní plán, který se bude zavádět jen těžko.