Do středy se do pilotního provozu elektronické evidence tržeb (EET) přihlásilo zatím 496 podnikatelů, kteří zaslali 43 tisíc účtenek, uvedl ministr financí Andrej Babiš. Finanční správa začala ukládat údaje o tržbách podnikatelů, kteří se k ní dobrovolně připojí, o den dříve, v úterý. Podle šéfa Finanční správy Martina Janečka systém funguje bez problémů.
Do zkušebního provozu EET se přihlásilo 496 podnikatelů ze 40 tisíc
Evidence tržeb bude spuštěna 1. prosince pro hotely a restaurace a měla by se podle středečních informací ministerstva finací týkat zhruba 40 tisíc podnikatelů. Ti si v pilotním provozu mohou otestovat funkčnost pokladního zařízení s instalovaným certifikátem. Zároveň si mohou ověřit, zda se data ukládají na servery Finanční správy. K systému se mohli podnikatelé připojit i dříve, ale v testovacím prostředí, tzv. playgroundu, se data o evidovaných tržbách neukládala.
„V pilotním provozu odesílané tržby nepodléhají kontrole ze strany Finanční správy. Údaje o tržbách zasílané v ostrém módu se však ukládají v databázi Finanční správy a jsou podnikatelům k dispozici ve webové aplikaci EET,“ uvedla náměstkyně ministra financí Alena Schillerová.
Dodala, že dál existuje i takzvaný ověřovací mód, v rámci kterého se v databázi Finanční správy údaje neukládají a slouží zejména dodavatelům při nastavení funkčního zařízení.
Registrační údaje, se kterými se lze k systému přihlásit, přiděluje Finanční správa od 1. září. Dosud správa vydala zhruba 21 tisíc autentizačních údajů.
Řada podnikatelů podle prodejců pokladních systémů přípravu na EET ale stále neřeší. Vyčkávají i se zapojením do zkušebního režimu, který odstartoval v úterý.
Poskytovatel pokladních systémů Rychlá Pokladna odhaduje, že nyní má vlastní konkrétní řešení pro EET zhruba 40 procent restaurací a přibližně 25 až 30 procent jej vybírá. „Zatím však stále zhruba 30 až 35 procent podniků se problematikou zařízení pro EET vůbec ještě nezačalo zabývat,“ uvedl jednatel společnosti One Pub Pavel Friedrich. Připomněl, že v Česku je evidováno na 30 tisíc gastronomických zařízení.
Podle ministerstva financí EET přinese příští rok do rozpočtu 4,3 miliardy navíc
V příštím roce by se měly příjmy státního rozpočtu díky zavedení elektronické evidence tržeb zvýšit o 4,3 miliardy korun, uvedla náměstkyně ministra financí Alena Schillerová. Celkově by evidence tržeb měla po startu všech jejich fází v roce 2018 přinést navíc do rozpočtu 18 miliard korun.
Po hotelích a restauracích, pro které bude evidnce tržeb spuštěna již od 1. prosince, čeká evidence od příštího roku maloobchodní a velkoobchodní firmy. Stánkový prodej občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, například na festivalech, se do evidence zapojí až od března 2018, stejně jako prodej na farmářských trzích nebo služby účetních, advokátů i lékařů.
Od června 2018 se pak do systému zapojí například kadeřnice, vybraní řemeslníci, opraváři domácích spotřebičů nebo dokonce i astrologové.
Navýšení příjmů přitom podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) zahrnuje kombinaci samotné evidence tržeb a s tím spojených větších příjmů daně z přidané hodnoty a ze sociálního a zdravotního pojištění.
Ministerstvo financí také očekává nárůst výnosů z daně z příjmu fyzických osob nebo omezení dávek v nezaměstnanosti. Řada lidí totiž v současnosti podle Babiše pracuje na černo a zároveň pobírá podporu.
Resort si od zavedení evidence slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Pravicová opozice tvrdí, že EET zlikviduje mnoho drobných živnostníků.