AP: Volkswagen souhlasí, že za emisní skandál v USA zaplatí více než 10 miliard dolarů

Německý automobilový koncern Volkswagen souhlasil, že ve Spojených státech zaplatí zhruba 10,2 miliardy dolarů (asi 243 miliard korun) na urovnání žádostí o náhradu škod v souvislosti se skandálem s manipulacemi emisí, uvedl nejmenovaný zdroj agentury AP.

Velká část peněz podle něj půjde na kompenzace 482 tisícům majitelů naftových aut, kterých se aféra dotýká. Další část bude uhrazena americké vládě ve formě pokut.

Volkswagen se na základních principech řešení kauzy v USA dohodl 21. dubna. Termín pro dosažení konečné dohody vyprší příští týden v úterý. Podle zdroje AP je možné, že podmínky konečné dohody by se do té doby ještě mohly změnit.

Automobilka podle zdroje mimo jiné souhlasila, že majitelé inkriminovaných aut s naftovým motorem dostanou tisíc až sedm tisíc dolarů (zhruba 23 900 až 167 tisíc korun) v závislosti na stáří auta. Průměrná výše těchto kompenzací by měla činit zhruba pět tisíc dolarů, uvedl také zdroj obeznámený se záležitostí.

Skandál propukl loni v září, kdy americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů, z toho 482 tisíc vozů s dvoulitrovým objemem motoru, o něž v tomto případu jde.

Volkswagen
Zdroj: Reuters

Na technické úpravě aut se právní zástupci majitelů aut, automobilka a vládní agentury podle jednoho ze zdrojů zatím nedohodli. Podle AP lze očekávat, že jakékoli technické řešení bude nákladné. Pravděpodobně bude zapotřebí větší katalyzátor výfukových plynů nebo vstříknutí syntetické močoviny do výfuku. Tato látka pomáhá přeměnit většinu škodlivých oxidů dusíku na vodní páru a dusík.

Podle EPA vypouštějí vozy zasažené skandálem až čtyřicetinásobek povoleného množství oxidu dusíku, který dráždí dýchací ústrojí a poškozuje imunitu zejména u dětí. Volkswagen loni přiznal, že celosvětově je podvodným softwarem vybaveno 11 milionů vozidel, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.