Pokud Česko zadá mýto firmě Kapsch, SkyToll zváží žalobu

Žaloba na ministerstvo kvůli mýtu? (zdroj: ČT24)

Ministerstvo dopravy hodlá prodloužit smlouvu s rakouskou společností Kapsch až do roku 2019. Výběrové řízení se konat nebude, protože na něj není čas a navíc by bylo velmi zdlouhavé i předání technologie. Konkurenční slovenská firma SkyToll se proti tomu chce bránit soudně.

Ministerstvo dopravy si je jisté tím, že všechno je v pořádku. „Správnost našeho postupu potvrdil znalecký posudek, skutečně se to nestíhá. Děláme ty kroky, které nám vláda zadala,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold a dodal, že veškeré výsledky a smlouvy resort vládě předloží.

Druhým zájemcem o provozování mýta je slovenská firma SkyToll. Ta chce mýtný systém provozovat o pětinu levněji než Kapsch. Aktuální plán ministerstva se společnosti nelíbí a pokud bude zakázka na mýtný systém zadána bez soutěže, chce se bránit pomocí soudu.

„Minimálně postup ministerstva dopravy je v rozporu s posledním vládním usnesením, jež se zaobíralo elektronickým mýtným systémem, které ukládá, aby ministerstvo rokovalo se všemi uchazeči, kteří splňují právní náležitosti, což podle našeho názoru splňujeme,“ vysvětlil rozhodnutí firmy SkyToll její mluvčí Anton Bódis.

Zájem o vybírání mýta mají ještě další firmy. Například maďarský Toll Service a Asseco Central Europe.

V březnu letošního roku vláda schválila krizovou variantu výběru mýta po roce 2016. Ta spočívala v tom, že Ministerstvo dopravy vypíše přímou zakázku, provozovatel Kapsch v ní ale nebyl přímo zmíněn. Zároveň ale také vláda slíbila, že ministerstvo bude pokračovat v přípravě technologicky neutrální soutěže, tak aby byla hotová v polovině roku 2017.

  • Mýtné se v Česku vybírá prostřednictvím mýtných bran od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun.
  • Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Při nástupu do své funkce Dan Ťok sliboval, že chce konkurenci v mýtu. Nebyl tehdy totiž příznivcem uzavírání dlouhodobých smluv a monopolního postavení firem. „Ve všech oborech není dobře, když se nastaví přirozený nebo nepřirozený monopol. Takže bych rád, aby existovalo řešení, které by umožnilo konkurenci a nezajistilo někomu monopol na dlouhou dobu,“ řekl Ťok v rozhovoru pro Lidové noviny.

Přípravu tendru na mýtný systém měla ulehčit i třináctičlenná pracovní skupina. Do ní bylo zapojeno ministerstvo, ale také Ředitelství silnic a dálnic či lidé z akademické sféry. Tým se rozpadl po několika odchodech, například v březnu skupinu opustili Václav Jirovský z ČVUT a expert na finanční technologie Ondřej Zaoral. Pracovní skupina tak svůj cíl nesplnila.