Z Maďarska přišla nabídka na provoz mýta za poloviční cenu

Satelitní výběrčí mýta z Maďarska National Toll Payment Services nabídl, že by v Česku spravoval mýto místo Kapsche od 1. ledna 2017. Oproti dnešním zhruba dvěma miliardám korun za roční provoz mýtných bran údajně dokáže cenu snížit zhruba na polovinu. Ministerstvo chtělo původně vypsat soutěž na provoz mýtných bran na tři roky, kvůli časovému tlaku ale záměr zřejmě nenaplní. Kapsch by mohl mýto vybírat další dva roky.

Už v lednu přišla s nabídkou na zajištění mýta obsahující významné slevy společnost SkyToll, která od roku 2010 provozuje mýtný systém na Slovensku. Podle médií je firma spojována s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Jedním z jednatelů SkyTollu je Robert Ševela, který je zároveň investičním šéfem PPF. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) následně uvedl, že úřad primárně bude o zajištění výběru po skončení letošního roku jednat s Kapschem, nabídkou SkyTollu se ale jako dobrý hospodář bude také zabývat.

Harmonogram na zajištění mýtného systému z listopadu loňského roku původně počítal s dvěma soutěžemi. Výsledkem první měl být tříletý kontrakt na provozování stávající technologie výběru mýtného od roku 2017. Kapsch ho uskutečňuje pomocí mikrovlnné technologie a mýtných bran. Druhá soutěž měla určit provozovatele na desetileté období po roce 2020. Ukázalo se však, že zvládnutí prvního tendru je časově problematické. Koncem ledna letošního roku tak ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) přišel s tím, že vláda dostane návrh prodloužit smlouvu na mýtné Kapschi.

Mohou se ozvat další zájemci

Podle experta na mýtnou problematiku Ondřeje Zaorala z poradenské společnosti Inoxive je nyní reálné, že s nabídkou vedle slovenské nebo maďarské firmy přijdou i další zájemci a ministerstvo se tak bude muset zabývat i jejich návrhy. Protože úřad nestanovil žádná kvalifikační kritéria, může mu v krajní situaci poslat podle něho nabídku každý, kdo má představu, jak by výběr mýta v Česku technologicky zvládl.

„Na druhou stranu ale nemá žádná z těchto nabídek závaznou formu, protože bez předchozí poptávky státu nejsou takovéto návrhy relevantní,“ dodal Zaoral. Neobává se proto, že by nynější nabídky mohly komplikovat budoucí veřejnou soutěž, kterou ministerstvo plánuje vyhlásit.

  • Mýtné se v Česku vybírá prostřednictvím mýtných bran od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun.
  • Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.