Kontroly předváděcích akcí: Čtyři z pěti nebyly loni v pořádku

Události ČT: ČOI loni rozdala pokuty pořadatelům předváděcích akcí za 30 milionů (zdroj: ČT24)

Zakázané obchodní praktiky se předváděcím akcím stále nevyhýbají. Česká obchodní inspekce (ČOI) loni udělila na pokutách téměř 30 milionů korun, inspektoři odhalili pochybení ve čtyřech z pěti kontrol. Podle mluvčího inspekce Jiřího Fröhlicha navíc některé akce nejsou nahlášeny, aby se organizátoři vyhnuli kontrole, ale už za to mohou dostat až milionovou sankci.

Počet nahlášených předváděcích akcí se loni snížil meziročně o třetinu, z více než 27 600 na zhruba 18 200. Denně tak má Česká obchodní inspekce ohlášených kolem padesáti akcí. Inspektoři provedli kontrolu ve 420 případech, z toho 81 procent nebylo v pořádku. Vysoké procento zjištění je podle ČOI do jisté míry způsobeno tím, že kontroly jsou cíleně zaměřeny na problémové firmy.

Jsou takoví, kteří přestože dlouhodobě podnikají i v rámci předváděcích akcí, tak jsou poctiví, ale těch je z kontrolovaných subjektů minimum.
Jiří Fröhlich
mluvčí ČOI

Inspektoři se ale mohou fyzicky zúčastnit jenom části akcí. Reálně se navíc může konat výrazně víc předváděcích akcí. „Je otázka, kolik takových akcí je nenahlášených, protože dost velké číslo pokut tvoří právě to, že nebyly nahlášeny,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Předváděcí akce
Zdroj: ČT24

Lákání na soutěž o sto tisíc, je to jenom další předváděcí akce

K pokutování pak vedou zakázané obchodní praktiky. „V závěru loňského roku a na začátku letošního zjistila inspekce velmi šokující informaci, že spotřebitele lákají například na to, že můžou někde vyhrát sto tisíc korun v hotovosti na jakémsi slosování,“ přiblížil Fröhlich. Dokonce prý pošlou pozvánku, kde napíšou, že se nejedná o předváděcí akci, ačkoliv opak je pravdou. Dozví se to ale až na místě.

  • Spotřebitelé v minulosti nejčastěji upozorňovali na klamavé praktiky při prezentaci výrobků, včetně jejich vlastností a ceny, na fiktivní výhry či na problémy při odstoupení od kupní smlouvy a následné žádosti o vrácení peněz.

„Oznámí jim, že si mohou koupit jakýsi voucher za pět tisíc korun v hotovosti. Údajně má hodnotu například padesát tisíc, a to je náhražka za to, že neprobíhá slosování. Fakticky ale začíná klasická předváděcí akce,“ doplnil. „A když neuplatní voucher, tak jim údajně pošlou peníze zpátky na účet, ale nic takového se nestane,“ řekl.

ČOI chtěla zkontrolovat akci, organizátor ji zrušil

Zkontrolovat chtěla inspekce i jednu ohlášenou předváděcí akci od Bio Natural Medical v jednom z kutnohorských hotelů. Začít se mělo v deset hodin dopoledne, nakonec ale firma ještě před začátkem akci rozpustila.

„Firma dostane evidentně pokutu ve správním řízení za klamání spotřebitele, protože akce se fakticky nekonala, možná právě z důvodu, že tam bylo o dvě osoby víc, tedy o inspektory,“ zmínil Fröhlich. Podle Antonína Nováka z Bio Natural Medical si „pozvaní nepřáli být medializováni, takže seminář po domluvě se zúčastněnými nebyl zahájen“.

Pozvánka na předváděcí akci
Zdroj: ČT24

V pořádku nebyla podle inspekce ani pozvánka na tuto akci. Chyběly totiž ceny nabízených výrobků. Od organizátorů dostali účastníci alespoň slíbený dárek.

Mění se sice praktiky pořadatelů agresivně pojatých předváděcích akcí, pro které se vžilo označení „šmejdi“ podle stejnojmenného dokumentu, rovněž se ale rozšiřují pravomoci inspektorů. Ze zákona mají od tohoto roku možnost na předváděcích akcích natáčet, nicméně potřebnou techniku budu mít k dispozici nejspíš až v létě. Další novinkou je, že pořadatelé na akcích ani v dalších sedmi dnech nesmí brát od kupujících žádné peníze.