Hotelům berou zákazníky obyčejní lidé. Díky službě Airbnb totiž může kdokoli nabídnout k ubytování svůj byt nebo dům a platformu si oblibují i Češi. Meziročně bylo v Česku v lednu o 86 procent víc míst k ubytování. Hostitel si něco přivydělá, hostovi se nabízí jiný zážitek.
Češi nabízejí své domovy k bydlení, přes Airbnb už inzerují tisíce míst
V Česku lidé přes službu Airbnb nabízeli v lednu už 10 tisíc míst a jejich počet stoupá. „Všeobecně jsou to mladí lidé, jsou to lidé, kteří cestují, mají sami zkušenosti s tou platformou, znají jazyky a znají svět a je to pro ně dodatečný příjem,“ přiblížil manažer Airbnb pro Česko Václav Gráf.
Služba funguje na principu takzvané sdílené ekonomiky. Krátkodobé pronájmy soukromých bytů tak doplňují zavedenější službu Couchsurfing, jejímž prostřednictvím ale lidé hledají ubytování zdarma.
V případě Airbnb se za pobyt platí, ceny jsou ale příznivější než v tradičních ubytovacích zařízeních, pro něž je služba konkurencí. Zavedeným hotelům bere zákazníky také snadnou dostupností, bydlení mohou lidé nabízet a poptávat díky aplikaci pro chytré telefony.
Hotel, nebo soukromý byt?
Hotely nebo penziony tak nemají příliš možností, jak se ubránit, zmínil redaktor serveru lupa.cz Jan Beránek. „Už teď probíhá minimálně v centru Prahy cenová válka mezi samotnými hotely a noví hráči, kteří nemusí dodržovat tolik regulí, jim v konkurenci přitvrzují,“ dodal.
Kromě Prahy je nárůst zájmu o Airbnb znatelný třeba v Karlových Varech, Brně nebo Liberci. Celosvětově by Airbnb měla podle odhadů zvýšit v letošním roce počet zprostředkovaných přenocování na 80 milionů. V loňském roce se služba zařadila na třetím místě mezi nejhodnotnějšími startupy. Podle údajů poskytovatele informací o soukromých společnostech PrivCo je na prvním místě alternativní taxislužba Uber s 51 miliardami dolarů. Airbnb má podle žebříčku hodnotu 25 miliard dolarů.