Zapnout si v telefonu aplikaci, zjistit si nejbližšího řidiče, spojit se s ním a nakonec použít aplikaci samotnou jako taxametr – americká společnost Uber funguje už ve 380 městech po celém světě. Zatímco na domácím trhu se Uberu daří, v Číně narazil na tvrdého protivníka, na tamní aplikaci Didi Kuaidi. Hlavně kvůli ní tak firma na čínském trhu ztrácí každoročně miliardu dolarů.
Boj taxi aplikací – Uber nestačí na svého čínského soupeře
„Ve Spojených státech jsme ziskoví, ale v Číně ztrácíme více než jednu miliardu dolarů každý rok,“ uvedl podle kanadského serveru Betakit šéf Uberu Travis Kalanick.
Podle Kalanicka představuje Čína pro Uber největší mezinárodní trh, na které firma v současné době působí. Samotný podíl americké společnosti na čínském trhu je přibližně jedno procento. Kalanick ale dodává, že cílem je ukousnout zhruba 30 až 35 procent trhu.
„Přál bych si, aby to ve světě fungovalo jinak. Raději něco buduji, než abych shromažďoval zdroje. Pokud ale také nebudu hromadit tenhle zlatý poklad, tak mě ostatní z trhu vytlačí,“ dodává Kalanick.
- Aplikace Uber umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči. Ti je pak odvezou na určené místo.
- Aplikace sama přitom slouží jako taxametr. Část poplatku řidiči odvádějí autorům aplikace.
Společnost vstoupila na tamní trh v roce 2014. A v současné době je Uber k dispozici ve 40 čínských městech s tím, že loni firma oznámila velkou expanzi do stovky dalších.
Co je Didi Kuaidi?
Didi Kuaidi je aplikace, která vznikla teprve loni, kdy se spojili dva přední provozovatelé čínských taxi aplikací Didi Dache a Kuaidi Dache. Za společností Didi stojí obří čínský internetový portál Tencent Holdings a za Kuaidi zase další, neméně významný čínský portál Alibaba Group Holding. Aktivity Uberu pak v Číně podporuje místní internetová firma Baidu.
Didi Kuaidi v současnosti operuje ve 360 čínských městech a má přístup ke zhruba 200 milionům lidí. Firma sama uvádí, že na čínském trhu smluvní přepravy má podíl asi 80 procent.
Loni v létě společnost zveřejnila zprávu, ve které čísly dokládá svou velkou převahu nad Uberem. „Co do celkového počtu jízd máme nyní desetinásobek toho, co vykazuje náš nejbližší konkurent v Číně a nejméně trojnásobek jeho globálního počtu,“ uvedla Didi Kuaidi.
Společně s dalším americkým provozovatelem alternativní taxislužby Lyft vytvořila pak Didi Kuaidi loni v září alianci v Indii a Jihovýchodní Asii – to ještě více zesiluje tlak na konkurenční Uber.
Taxikářům se Uber nelíbí
V Evropě, ale i doma v Americe zažil Uber v posledních měsících jiné potíže – tradiční taxislužby firmu obviňují z nekalé konkurence, protože její řidiči nemusejí plnit požadavky, které zákony a předpisy kladou na ně.
V lednu proti aplikaci Uber protestovali například francouzští taxikáři. Terčem kritiky byla takzvaná turistická auta s řidiči (VTC), která podle nich nedodržují stanovená pravidla. Vozidla VTC, jejichž počet rychle roste, nejsou nijak zvlášť označena a smějí brát klienty jen na základě předběžné objednávky, ale ne volně na ulici. Podle taxikářů ale berou klienty i v ulicích. Ve Francii je na 50 tisíc taxíků a už prý asi 10 tisíc vozidel VTC.
A výjimkou není ani Česko. Na začátku února pražští taxikáři na osm hodin zablokovali magistrálu při protestu proti vedení radnice, maximální povolené ceně za kilometr, povinným zkouškám z cizího jazyka a místopisu i údajně nelegálním taxislužbám, jako je podle nich Uber.
V Německu byl Uber dokonce na čas zakázaný. Soud ve Frankfurtu nad Mohanem loni na konci srpna ve zrychleném řízení rozhodoval o stížnosti Taxi Deutschland a nakonec rozhodl, že Uber porušuje zákon o přepravě osob. Vydal proto předběžné opatření, jímž zakázal fungování Uberu v celém Německu pod hrozbou pokuty do výše 250 tisíc eur (6,9 milionu korun) za každou uskutečněnou jízdu. Už v září ale soud toto předběžné opatření zrušil.