Pokud tendr na mýto nevyhraje Kapsch, vítěz bude mít na převzetí jen tři měsíce

Vláda schválila návrh harmonogramu na přípravu soutěže provozu mýtných bran. Výběrové řízení vyhlásí začátkem příštího roku a smlouvu chtějí podepsat v říjnu. Jelikož desetiletá smlouva s dosavadním provozovatelem společností Kapsch vyprší na konci roku 2016, pokud vyhraje někdo nový, bude mít na převzetí provozu necelé tři měsíce.

Vláda a zejména ministerstvo dopravy napravuje něco, co vzniklo v roce 2006. Holt se uzavřela smlouva se společností Kapsch, která vůbec nepočítá se svým koncem.
Dan Ťok

„V podstatě se jedná o tři soutěže. První je soutěž na provozování stávajícího mýtného po roce 2016, toho, které stát vlastní. Druhý je tendr na mýtného poradce, který nám pomůže s vypsáním velkého, technologicky neutrálního tendru, a na něj bude navazovat vypsání tohoto velkého tendru,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). U posledního zmíněného už nebude vláda nařizovat uchazečům, jakou technologii pro výběr mýta mají použít. První dva tendry každopádně budou paralelně vypsány začátkem příštího roku. Velký tendr se pak bude odvíjet od práce, kterou vykoná vybraný mýtný poradce.

Důležitá jsou ale ještě jednání o součinnosti s Kapschem. Ministerstvo se totiž potýká s tím, že dosavadní smlouva na provoz mýtných bran podle Ťoka „nepočítá se svým koncem“. Neobsahuje tak žádné ustanovení o tom, že by stávající provozovatel měl nějak spolupracovat. „Hlavně autorská práva ke všem softwarům a zařízením získáme až v roce 2017, což je pro vypisování jakékoliv soutěže pozdě. Musíme najít cestu, jak se se stávajícím provozovatelem dohodnout,“ doplnil Ťok. Obává se však, že se to do konce roku nestihne. Mají případně připravený plán B. „Nerad bych ho teď rozebíral,“ dodal.

Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) je problém, že k smlouvě bylo podepsáno obrovské množství dodatků. Požádal kvůli tomu ministra dopravy o provedení auditu smlouvy i dodatků. Podle Ťoka kontrola dosud neskončil, na podání trestních oznámení je ale podle šéfa dopravního resortu dost času a promlčení těchto činů nehrozí.

Problematický mýtný tendr

  • Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830 tisíc kamionových palubních jednotek.
  • Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci roku 2016.

Příprava mýtné soutěže se resortu dopravy dlouhodobě nedaří, průběžné harmonogramy přípravy se kromě současného ministra nedařilo dodržovat ani jeho předchůdcům. I Sobotkova vláda několikrát materiál stáhla ze zasedání, než ho projednala.

Problematická je i zakázka na poradce pro společnost Deloitte, která má pomoci při jednání s Kapschem a kterou v současnosti řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS. Výhrady k ní měl i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který kvůli ní nařídil zpřísnit pravidla pro zadávání zakázek bez výběrového řízení.

Po tříletém přijde desetiletý tendr

Souběžně s tříletým plněním zakázky na výběr mýtného pomocí stávající mikrovlnné technologie bude resort připravovat i novou soutěž. Tento druhý kontrakt by měl být již opět desetiletý a ministerstvo dopravy by v něm už nemělo uchazečům diktovat, jakou technologii mají pro výběr mýta použít.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. V systému je zaregistrováno zhruba 830 000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, letos k červenci celkově již více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.

Vydáno pod