VW hlásí po aféře první provozní ztrátu. Aut ale prodá prý stejně

Provozní ztráta 3,5 miliardy eur – takový je ve třetím čtvrtletí výsledek nejhoršího skandálu v historii koncernu Volkswagen. V loňském roce měla automobilka ve stejném období provozní zisk 3,2 miliardy eur. Na provozní úrovni jde o první čtvrtletní ztrátu více než dvacet let.

Tržby společnosti nicméně ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostly, a to o více než pět procent na 51,5 miliardy eur (1,4 bilionu korun). Firma potvrdila, že její celoroční odbyt by měl zůstat zhruba na loňské úrovni, kdy činil rekordních 10,4 milionu vozů. Dodala však, že počítá s výrazným poklesem celoročního provozního zisku z rekordních 12,7 miliardy eur v loňském roce.

Volkswagen upozornil, že výsledky za třetí čtvrtletí negativně ovlivnila tvorba rezervy v objemu 6,7 miliardy eur na budoucí opatření související se skandálem kolem měření emisí. Rezerva je o něco vyšší než původně avizovaných 6,5 miliardy eur.

My musíme Volkswagenu popřát, ať to dopadne co nejlépe, protože česká ekonomika je závislá na automobilovém průmyslu a česká automobilka je v rukou Volkswagenu.
Petr Korbel
redaktor týdeníku Ekonom

Čistá ztráta Volkswagenu ve třetím čtvrtletí dosáhla 1,67 miliardy eur. Byla tak nižší, než očekávali analytici, kteří ji v anketě společnosti FactSet odhadovali na 2,11 miliardy eur. Akcie Volkswagenu díky tomu během dopoledne na burze ve Frankfurtu přidávaly více než tři procenta.

Díky podvodu „zelenější" auta

Nesrovnalosti s testy emisí objevily u některých dieselových aut koncernu Volkswagen v září americké úřady. Koncern následně přiznal, že zhruba do 11 milionů aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Největší skandál v historii Volkswagenu již srazil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Následně Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu vozů.

Ve středu zahájila kroky proti Volkswagenu španělská justice. Reaguje tak na prohlášení veřejného žalobce, podle kterého se firma mohla dopustit podvodu při získávání dotací a trestných činů souvisejících se životním prostředím.

Škodovce se daří

Součástí koncernu VW je také mladoboleslavská Škoda Auto. Ta je ale za první tři čtvrtletí letošního roku v provozním zisku 734 milionů eur (téměř 20 miliard korun). To přestavuje meziroční nárůst o 13 procent. Tržby Škody Auto stouply téměř o šest procent na 9,3 miliardy eur.

Automobilka už před časem oznámila, že v období od ledna do září dodala zákazníkům 791 500 vozů, což je o 2,2 procenta více než před rokem. V samotném září však odbyt meziročně klesl o 2,1 procenta na 93 600 vozů. Prodejní výsledky nepříznivě ovlivnila situace na trzích v Číně, Rusku a ve východní Evropě, uvádí zpráva koncernu Volkswagen.

  • Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. 
  • V celém světě zaměstnává zhruba 25 900 lidí a působí na více než 100 trzích.

„Solidní růst tržeb a zisku dokazují, že naše atraktivní modelová paleta je na mezinárodním trhu i nadále úspěšná,“ zhodnotil dosavadní vývoj letošního roku člen představenstva odpovědný za oblast financí Winfried Krause.

Česká automobilka v poslední době představuje nové modely aut. Loni na trh uvedla nové octavie, které jsou nejprodávanější řadou v historii automobilky. Na trh se dostala také nová generace fabií. Letos automobilka začala prodávat novou generaci svého největšího modelu Škoda Superb.