Šéf Škody Vahland nezamíří do Ameriky, naopak ve VW úplně skončí

Volkswagen počítal s tím, že šéf Škody Auto Winfried Vahland převezme od listopadu dohled nad americkou divizí. Informovaný zdroj agentuře Reuters ale potvrdil zprávu, že Vahland nejenže odmítá místo v Americe, ale dokonce v koncernu Volkswagen úplně skončí. Ze Škody Auto pak upřesnili, že důvodem odchodu je rozdílný pohled na pojetí dalšího působení Volkswagenu v Americe. Tamní Agentura pro ochranu životního prostředí nyní také ověřuje, jestli nový software používaný u nejnovějších modelů naftových vozů nemanipuluje s emisemi při měření podobně, jako to je u starších vozů.

„S aférou kolem dieselových motorů nemá rozhodnutí Winfrieda Vahlanda nic společného. K tomuto rozhodnutí ho vedly rozdílné názory na podobu nového koncernového regionu v Severní Americe, který měl řídit,“ uvedl mluvčí Škody Jozef Baláž. Podle informací ČTK hrály v jeho rozhodnutí roli i soukromé důvody.

Vahland byl původně pověřen řízením operací v Severní Americe v rámci změn ve vedení kvůli emisnímu skandálu. Podle dřívějších spekulací byl i jedním z kandidátů na funkci generálního ředitele celé automobilové skupiny. Teď musí koncern najít nového kandidáta pro pozici v USA a přijít s účinnou stretegií pro tento trh. „Volkswagen stojí před rozhodnutím, jak pokračovat v prodejích na americkém trhu. Zřejmě největší dilema spočívá v tom, zda nadále prodávat naftové motory, zda celý trh neomezit a podobně,“ uvedl šéfredaktor Automakers - Erich Handl.

Je podle něj jasný rozdíl mezi situací Volkswagenu v Americe, kde je pod velikým tlakem soudních sporů, a v Evropě, kde je jeho pozice pevná. „Žádné emisní normy zde koncern neporušil a jeho prodeje tu nemají tak velké problémy, naopak rostou,“ dodal Handl.

25 let ve Volkswagenu

Vahland zahájil své působení v koncernu Volkswagen v roce 1990. Od roku 2005 působil jako výkonný ředitel Volkswagenu v Číně a v roce 2010 byl jmenován předsedou představenstva značky Škoda. Pod jeho vedením uskutečnila Škoda největší růstovou a modelovou ofenzivu ve své historii.

„V uplynulých 25 letech prokázal velkou službu celému koncernu. Respektujeme jeho rozhodnutí a děkujeme mu za jeho mimořádný výkon,“ uvedl předseda představenstva koncernu Volkswagen Matthias Müller.

Do čela mladoboleslavského podniku má každopádně po Vahlandovi zamířit Bernhard Maier, současný šéf odbytu značky Porsche.

Škoda Auto
Zdroj: Petr Švancara/ČTK

Další podezřelý software a hledání viníků

Volkswagen v minulém týdnu informoval americké úřady o jiném softwaru, který používá u nejnovějších modelů vozů s naftovými motory. Zajímá se o něj Agentura pro ochranu životního prostředí. Snaží se ověřit, jestli také nemanipuluje s emisemi při jejich měření. Software instalovaný do vozů s motory TDI 2.0 pro modelový rok 2016 označila mluvčí americké divize Volkswagenu Jeannine Ginivanová za „pomocné zařízení pro kontrolu emisí“.

Software má urychlovat oteplování katalyzátoru a zvyšovat tím výkon zařízení, které rozkládá škodlivé oxidy dusíku na dusík a kyslík. Tento software podléhá schválení úřadů, uvedla firma.

„Máme ohledně toho na VW dlouhý seznam otázek,“ uvedla představitelka EPA Janet McCabeová. „Na některé z nich jsme dostali odpovědi, všechny odpovědi ale ještě nemáme,“ dodala.

Handl: VW bude hledat nového šéfa i strategii pro Ameriku (zdroj: ČT24)

Týdeník Der Spiegel pak s odvoláním na informovanou osobu uvedl, že Volkswagen v souvislosti s poznatky z vyšetřování o manipulacích s emisemi naftových vozů pozastaví výkon funkce několika desítkám manažerů. Do kauzy prý bylo zapleteno nejméně třicet manažerů. Koncern Volkswagen to ale vzápětí dementoval. „Toto číslo je naprosto nepodložené,“ řekl mluvčí ústředí skupiny ve Wolfsburgu.

Šéf aktivit Volkswagenu v USA Michael Horn minulý týden v americkém Kongresu řekl, že za falšováním údajů o emisích pomocí speciálního softwaru stálo pouze „pár softwarových inženýrů“ a že nešlo o firemní rozhodnutí.

Ve čtvrtek by měl o dosavadním průběhu vyšetřování a o dalším postupu společnosti hovořit nový výkonný šéf Volkswagenu Matthias Müller.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.