Příští rok nemusí být peníze na opravy D1 ani pokračování D11

Necelých 50 miliard korun Státního fondu dopravní infrastruktury nebude v příštím roce stačit na nové stavby, ale pouze opravy, údržbu či přípravné práce. Podle návrhu rozpočtu by se tak bude musela odložit dostavba D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, silnice R35 mezi Opatovicemi a Ostrovem nebo modernizace pětice úseků na D1. Ministerstvo dopravy ale bude ještě jednat s resortem financí a podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka byl přístup vstřícný a věří, že věc dopadne úspěšně.

„Jediné dvě stavby, které zahajujeme, jsou mezi Třanovicemi a Nebory u Třince a obchvat kolem Opavy,“ sdělil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica. Žádné další nové silniční stavby by se při současné výši rozpočtu podle něho stavět nemohly, protože na ně nebudou peníze. O navýšení státního příspěvku na stavby silnic a železnic jednají ministerstva dopravy a financí.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) koncem minulého měsíce po jednání s šéfem státní pokladny Andrejem Babišem (ANO) oznámil vyjednání tří miliard korun s tím, že rozpočet fondu dopravy by eventuálně mohl vzrůst ještě o další tři miliardy. Jednání o těchto dodatečných penězích by se měla uskutečnit po 12. srpnu. „Přístup ministerstva financí byl velmi vstřícný, věřím, že to úspěšně dopadne,“ doplnil náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

I s evropskými penězi může být k dispozici o třicet miliard méně

SFDI si opakovaně stěžuje na nekoncepční přístup ke svému financování. Každoroční dohady o výši financí jim komplikují dlouhodobé plánování staveb. Spolu s penězi z Evropské unie určenými pro výstavbu evropsky významných komunikací má fond v roce 2016 hospodařit s 61 miliardami korun. V letošním roce přitom hospodaří s částkou o více než tři desítky miliard korun vyšší.

Výše státních příspěvků se promítá do možností čerpání evropských dotací, které plynou z Operačního programu Doprava. Umožňuje přispívat Česku na výstavbu až z 85 procent ceny staveb. Navýšení peněz do Fondu dopravy ze státního rozpočtu o požadovaných 7,6 miliardy korun by podle SFDI umožnilo z EU vyčerpat na dotacích dalších 5,3 miliardy korun.

Stát tolik neinvestuje

Stát v letošním roce obecně snížil míru investic do staveb. Počet vypsaných tendrů klesl o čtvrtinu (24,8 procenta), objem takřka o pětinu (17,2 procenta) na 53 miliard korun.

„Příčinou poklesu veřejných zakázek je mimo jiné nedostatečná projektová příprava, obrovský tlak na ceny ve stavebnictví a nedostatečná legislativa týkající se veřejného zájmu. V takovémto kontextu hrozí další pokles stavební výroby,“ varuje generální ředitel společnosti Cemex Peter Dajko. Počet i objem nových výběrových řízení za prvních šest měsíců rostl pouze u ministerstev.

Příprava staveb, která začíná výkupem pozemků a jde přes územní řízení až po stavební povolení, je v ČR deset či dvanáct let."
Václav Matyáš
Svaz podnikatelů ve stavebnictví

Ministerstvo dopravy vidí i vliv evropských financí. „Už několik let dáváme do přípravy staveb poměrně velké objemy peněz a je to znát. Podařilo se rozběhnout mnohé stavby. V letošním roce to skočilo do nějakého rekordu vzhledem k dočerpávání evropských prostředků, ale dlouhodobě si myslím, že jsme schopni se držet připraveností někde kolem osmdesáti miliard korun výdajů, což odpovídá současné kapacitě stavebnictví,“ uvedl náměstek Čoček. Rozpočet v takové výši vnímá ministerstvo jako optimum, aby se ceny za práci uměle nenavyšovaly a aby byly prostředky na dostatečný objem práce.

Stavaři se ale stále častěji rozhlíží po zahraničních zakázkách. „Už nyní orientují české stavební firmy část své produkce na zahraničí. Pokud bude v příštím roce zahájena stavba obchvatu Bratislavy, část kapacit se z Česka přesune na Slovensko,“ potvrdil aktuální trend ředitel developerské společnosti O.M.C.Invest Mário Červenka.

Aktuální situace - rozkopané silnice

Přestože v souvislosti s rokem 2016 se mluví o útlumu, letošní rok znamená pro silnice a železnice mnoho práce. „Jedno jsou zakázky, které se připravují, to znamená zahajovaná výběrová řízení a ty opravdu klesají. Druhé jsou reálně již zadané zakázky, na kterých stavební firmy pracují a tam je pokles podstatně menší. Vycházejí z výběrových řízení, které už byly zahájeny z větší části v minulém roce,“ vysvětluje nepoměr mezi letošním a příštím rokem ředitel analytické společnosti CEEC Reserarch Jiří Vacek.

Všechny peníze se musí vyčerpat do konce roku. Například v Moravskoslezském kraji do podzimu projde obnovou přes čtyřicet úseků silnic, což je zhruba dvakrát víc než v předchozích letech. „Na těchto silnicích se budou hlavně opravovat celé povrchy, nejde o lokální vysprávky, ale budou se opravovat celé úseky,“ dodala mluvčí Správy silnic Moravskoslezského kraje Šárka Vlčková.

Kraje by sice chtěly, aby peníze na opravy dostaly od státu i příští rok, zatím to tak ale nevypadá. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) totiž vzkázal krajům, že si mají na rekonstrukce ušetřit samy díky výhodnějšímu rozpočtovému určení daní.