Skupině Škoda Transportation roste zisk, letos je hlavní zakázka pro Deutsche Bahn

Plzeň - Strojírenské skupině Škoda Transportation vzrostl v roce 2014 čistý zisk meziročně o třicet procent na 2,27 miliardy Kč. Největší výrobce vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra ve střední a východní Evropě utržil loni 16,4 miliardy korun, což je proti roku 2013 zhruba o 12 procent více. Loňský rok byl podle mluvčí společnosti Lubomíry Černé v několika ohledech rekordní, firmě se dobře dařilo.

Jde o auditované a konsolidované hospodářské výsledky podle mezinárodních účetních standardů IFRS, řekla mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá. Podle ní byl rok 2014 pro skupinu v několika oblastech rekordní. Firma vyrobila 103 nízkopodlažních tramvají, z nichž většinu vyvezla do zahraničí, především do tureckého města Konya a do Miskolce (Miškovce) v Maďarsku. Škoda Transportation také prodala rekordních 300 trolejbusů. Celkový podíl exportu skupiny tak dosáhl 67 procent.  

  • Mezi klíčové zahraniční zakázky uzavřené v loňském roce patří například trakční výzbroj pro 40 jednotek metra pro město Su-čou v Číně za 1,1 miliardy korun, 12 bateriových tramvají pro tureckou Konyu za 800 milionů Kč, kontrakt na 30 tramvají pro Bratislavu za dvě miliardy a tři elektrické jednotky pro Litvu za 750 milionů Kč.
  • Za necelých pět měsíců letošního roku už Škoda Transportation uzavřela kontrakty za více než pět miliard korun v tuzemsku i zahraničí.  
  • Do výzkumu a vývoje investuje skupina už čtyři roky po sobě zhruba miliardu korun, loni to bylo 973 milionů Kč.
  • Nejvýznamnějšími projekty byl vývoj nové tramvaje pro Bratislavu, dálkové jednopodlažní elektrické vlaky InterPanter nebo vývoj vlakové soupravy pro Německo.

Skupina loni zvýšila meziročně počet zaměstnanců o dvě stě na aktuálních 4800. Nejvíce, zhruba sto lidí přibylo v plzeňské Škodě Transportation, kde jich pracuje celkem 1900. Počet zaměstnanců skupiny by měl letos zůstat stejný, ale nábory poběží. Klíčové pozice do výzkumu, vývoje, konstrukce a technologie potřebuje podnik stále. Z dělníků nejvíce svářeče, elektrikáře a obráběče kovů.  

Škodovka, která je dlouhodobě úspěšná na tradičních trzích střední a východní Evropy, letos opět posílí v exportu do západní Evropy, kde se zúčastní několika velkých tendrů. „V posledním období padlo jasné rozhodnutí jít směrem na západ,“ uvedl generální ředitel Tomáš Ignačák.

Letos budou hlavní zakázkou vlaky pro německé dráhy Deutsche Bahn, tedy NIM Express. Jde o šest šestivozových patrových elektrických souprav s rychlostí až 200 kilometrů v hodině. V Plzni už se od druhé poloviny loňského roku vyrábějí lokomotivy a ve Škodě Vagonka soupravy s řídicím vozem, které musí Škodovka dodat do konce roku 2016. Kontrakt pro Deutsche Bahn za 2,6 miliardy Kč je podle ředitele průlomový a jde o letošní zakázku číslo 1. Dalšími stěžejními zakázkami budou například vlaky pro dálkovou dopravu pro České dráhy a tramvaje pro Bratislavu a Prahu.  

Kdo vlastní společnost Škoda Transportation

Škodu Transportation vlastní devět českých fyzických osob. Jsou to manažeři skupiny - Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla, Jiří Diviš, Jaromír Šilhánek, Josef Bernard, Marek Krsek, Tomáš Ignačák a Michal Kurtinec. Do skupiny patří plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod a v Německu Škoda Transportation Deutschland.

Vydáno pod