V Kladně vyrostla další hala na dětské příběhy, Lego

Kladno - Dánská firma Lego otevřela v Kladně dnes svou třetí výrobní halu, která zásobuje stavebnicemi všechny trhy v Evropě a Asii. Firma v Česku sice pestrobarevné kostičky přímo nedělá, zato zde zaměstnanci dokončují figurky, balí stavebnice a vyrábějí obrovské třírozměrné reklamní modely.

Firma Lego v nové průmyslové zóně Kladno - Jih dnes otevřela svou již třetí výrobní halu. Společnost tam začala vyrábět před patnácti lety s pouhými osmdesáti zaměstnanci, nyní v areálu o ploše dvaadvaceti fotbalových hřišť pracuje již dva tisíce lidí a díky rozšíření provozu jich přibude dalších šest set.

Rozloha nové budovy, rozdělené na tři sekce, je 50 tisíc metrů čtverečních. Nachází se v ní stovky třídicích strojů na kostky, které sem připutují jako jednotlivé barevné dílky a následně se skládají dohromady. Kladenská továrna je jednou ze čtveřice výrobních závodů na světě, další jsou ještě v Dánsku, Maďarsku a Mexiku.

„Stavba budovy byla například složitá tím, že práce nesměly narušit plný provoz ve vedlejší budově,“ uvedl ředitel kladenského závodu Cornelis Versluis. V obou výrobních halách postupně nabíhá výroba. Pokračuje také výstavba dalšího automatického skladu v kladenském areálu společnosti, který by měl být uveden do provozu v roce 2016. „Továrna v Kladně představuje základní stavební kostku v naší strategii budování stabilní výrobní základny po celém světě,“ řekl viceprezident Lega zodpovědný za výrobu Bali Padda. Součástí nové budovy jsou také dvě výrobní haly a manuální sklad.

Lego
Zdroj: Arno Burgi/ČTK/DPA

Lego v číslech

Lego loni utržilo 28,6 miliardy dánských korun (105 miliard korun) a vydělalo sedm miliard dánských korun (přes 25 miliard korun). Téměř polovina zisku šla do investic výstavby pro výrobu. Kolik z toho šlo do Česka, ale společnost neuvedla. Tuzemskou továrnu, která tu začala působit v roce 2000, začalo Lego rozšiřovat před dvěma lety.

Dánská skupina Lego Group je třetím největším světovým výrobcem hraček, své produkty prodává ve 130 zemích, celkem zaměstnává přes 12.200 lidí. Celkový roční objem vyrobených kostek je 20 miliard, což je 600 dílků za sekundu.

Celá stavebnice Lega se nejčastěji vymýšlí v dánském Billundu. Kostičky jako takové se vyrábějí v Mexiku, odkud putují do Česka. Tady se následně kompletují a odtud jde stavebnice už hotová dál do celého světa.

Z Kladna zároveň do celého světa odchází na zakázku vyrobené obrovské reklamní poutače - například do zábavních parků, Legolandů. Právě tady například nedávno dávali dohromady osmnáctimetrovou raketu pro obchod v Moskvě.

Investice
Zdroj: ČT24

Podobně velkých investic, jako je nová hala firmy Lego otevřená v Kladně, může být v Česku v budoucnu méně, protože už nebude tak jednoduché získat v tuzemsku investiční pobídky. Evropská komise totiž od loňského července snížila maximální míru státní podpory pro bohaté regiony. Paradoxně i díky tomu tak byl loňský rok z hlediska investic nejlepší od začátku krize - investoři totiž své záměry na poslední chvíli urychlili.

„Překlopili jsme se do rozvinutých států z rozvíjejících se. Teď my s tím musíme dělat jednoduchou věc. Musíme být aktivnější,“ říká generální ředitel CzechInvestu Karel Kučera.

Pomoci by měla novela zákona o investičních pobídkách. Ta třeba zvyšuje slevu na dani v případě rozšiřování podniků nebo zavádí speciální průmyslové zóny s vyšší podporou na nově vytvořené pracovní místo.

Kromě zmíněných čtyř výrobních hal Lega na světě, má výrobce ještě v Jirnech u Prahy regionální distribuční sklad. „Do všech našich výroben budeme dál investovat. Důvodem je ekonomický růst naší firmy a poptávka po našich výrobcích,“ vysvětluje Bali Padda. Kromě toho firma ještě přistavuje další výrobní závod v Šanghaji v Číně.

Lego
Zdroj: David Veis/ČTK

Její hračky vypráví příběhy: tvoří je i děti

Lego už není jen firmou, která vyrábí pouze kostičky z umělé hmoty. Dánská firma o sobě dává vědět i v počítačových sítích nebo ve filmech, její celovečerní Lego příběh málem bojoval o Oscara. I na českém YouTube je dokonce profil firmy podle serveru Socialblade pátým nejúspěšnějším profilem s více než 120 miliony přehrání.

„Bývali jsme firmou, jejíž vývoj směřovali hlavně inženýři. Nyní se naše aktivita odvíjí především od tužeb a potřeb zákazníků“, potvrdila změnu myšlení Lega před měsícem v Maroku v magazínu The Drum Conny Kalcherová z marketingového oddělení firmy.

Lego už cílí i na tatínky

Děti si raději hrají s digitálními hračkami a obyčejné skládání už je nebaví tolik jako dřív. „Děti jsou dnes mnohem dříve dospělé,“ uvedl již před dvěma lety v magazínu WirtschaftsWoche šéf lega pro Německo Michael Kehlet s tím, že větší zájem mají děti o tablety nebo 3D počítačové hry. Navíc dětí v Evropě ubývá a tradiční trh se tak zmenšuje. Lego proto začalo sázet i na dospělé, především na muže. Speciálně pro tuto cílovou skupinu připravilo například značku Lego Technic.

A zdá se, že tato strategie firmě vychází. V roce 2013 průzkumy ukázaly, že za čtyři roky stoupl podíl dospělých, kteří kupují Lego pro sebe, z deseti na 15 procent a dále prý roste.

Lego rovněž na vývoji nových produktů spolupracuje přímo se svými zákazníky, kteří mají dopomoci vytvářet příběhy. „Bývali jsme prostý výrobce hraček, nyní se stáváme čím dál více mediální společností, která má za cíl vyprávět příběhy o našich kostkách,“ citoval Kalcherovou Marketing Media.

V rámci komunikace na sociálních sítí se podle Kalcherové Lego nesnaží být pouze arbitrem tamních diskuzí, naopak snaží se „stimulovat konverzaci mezi jednotlivými zákazníky a naslouchat jim“.

Lego se stává součástí vzdělávacích programů univerzit

Lego už taky není jen hračkou, která slouží k pobavení, ale má rozvíjet analytické myšlení a podporovat tvořivost. Na Západočeské univerzitě v Plzni tak můžete získat „za hraní s kostkami“ Lego dva kredity, a to v rámci studijního programu učitelství. Cílem je pak využít stavebnice Lego k výuce na základních školách.

Lego Monster Fighters
Zdroj: ČT24/monsterfighters.lego.com

Figurky Lega už nejsou jen usměvavé

Lego se během vývoje v posledních 15 letech dostalo i do velkých problémů. Poté však začalo dlouhodobě růst, přestože se svět v té době utápěl v globální ekonomické krizi. Tehdejší generální ředitel kladenské továrny LEGO Carsten Rasmussen to před dvěmi lety vysvětlil tím, že „lidé možná v krizi šetří, nekoupí si třeba nové auto nebo novou kuchyň, ale na dětech nešetří.“

Legu podle něho hodně pomohly také nové produkty a trhy. Firma začala například dělat stavebnice i pro děvčata nebo cílit na dospělé, změnila podle posledních trendů i celkové vzezření hraček. Postavičky z Lega jsou poslední léta totiž stále více emotivní. Ne vždy to ale může být dobře, protože nejsou výjimkou drsné úsměvy, zbraně a válečná tematika. Výrazy ve tvářích postaviček jsou tedy stále častěji negativní. A to značně ovlivňuje i dětské hry a může mít i negativní dopad, varovala před časem studie novozélandské University of Canterbury a napsal Daily Telegraph.

Až do roku 1989 měly totiž všechny postavičky ze stavebnice Lego ve tváři stejně milý pozitivní úsměv. To se ale v posledních letech mění a objevují se u nich stále další a další zamračenější a drsnější výrazy. Studie 6000 figurek Lega uvedených na trh v letech 1975 až 2010 zjistila, že dnes postavičky dánského výrobce oproti minulosti vyjadřují stovky různých emocí. A často jde o bojovníky nebo válečníky. Autoři také uvádějí, že figurky se většinou uvádějí na trh v tematických sadách typu Harry Potter či piráti, a že tato témata jsou čím dál víc spojena s konflikty (čtětě více zde).