Řidiči pozor: Zkontrolujte si registraci vozidla

V registru vozidel jsou stovky tisíc aut, u kterých není jasný majitel. Ten starý auto odhlásil, ale nový už jej na sebe nepřepsal. Takzvaný polopřevod musí ale řidiči dokončit do prázdnin, protože pak úřad auto nenávratně vyřadí. Kdo by s takovým vozidlem vyjel na silnici, páchá přestupek. Ministerstvo dopravy představilo nyní také novou aplikaci, kde si lidé ověří, zda mají vozidlo správně registrováno.

Jak uvedl ministr dopravy Dan Ťok, zhruba každé desáté auto v registru vozidel nemá jasného majitele. Pomocí nového portálu, který se spouští přímo na stránkách ministerstva dopravy, si nyní ale lidé budou moci jednoduše ověřit, jestli mají to své vozidlo správně registrované. „Řidič si zadá číslo technického průkazu vozidla a zjistí, jestli jeho auto je v polopřevodu, nebo není,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Případné chyby bude možné opravit ale jen do konce června. Poté úřad špatně zapsané vozy z evidence vyřadí. Úřad zároveň radí, aby lidé nenechávali registraci auta na poslední chvíli, zkušenosti z minulých let ukazují, že před koncem termínu jsou tam dlouhé fronty.

Prodejce aut: Kvůli registraci aut nás čeká kolaps

Ověřte si registraci vozidla
Zdroj: ČT24

Kromě aplikace lze ale ověřit vlastnictví vozu také pohledem do malého a velkého technického průkazu. Pokud jméno a adresa souhlasí s jejich vlastním, pak je auto převedené. S tím souhlasí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Cílem snahy ministerstva je ale podle něho udělat v registru pořádek a zároveň rozptýlit nejasnosti ohledně údajů v technickém průkazu u těch majitelů, kteří si nejsou převodem jisti. Taková situace může nastat zvláště tehdy, pokud si člověk kupuje vozidlo v autobazaru. Těch v tuzemsku funguje zhruba dvanáct set a běžně režimu polopřevodu využívají.

Ověřit, zda je registrace auta v pořádku, lze na https://www.dokonceteregistraci.cz/

Dnes běžně auto, které vykoupí, změní v registru majitele až poté, kdy si ho zase někdo jiný koupí. Nově však budou muset obchodníci s ojetinami vůz nejdřív přepsat na sebe. Výjimku dostanou na situace, kdy auto prodají do deseti dnů od jeho koupě.

Je však pravda, že většinou se auto prodává déle než zmíněných deset dní. Autobazary tak budou muset nově zařizovat i administrativní úkony s převodem spojené. Například evidenční kontrolu nebo ověřovat plnou moc: to vše vyjde na několik stovek korun. Například autobazar ESA nedávno odhadl, že tyto změny můžou firmu stát na nákladech až půl milionu korun měsíčně. Pro menší prodejce, zvláště z malých měst, kteří to mají daleko ke stanicím STK provádějícím evidenční kontroly nebo k notářům kvůli ověřování plné moci, to může představovat velký problém. Některé z nich by to mohlo i položit.

V únoru dorazilo na registry vozidel zhruba 26 tisíc řidičů, což sice vypadá jako vysoké číslo, ale z hlediska celkového počtu je to kapka v moři. Navíc tisíce aut s nedokončenou registrací stojí na plochách autobazarů, které stále doufají, že si je někdo do prázdnin koupí. Potvrzuje to i generální ředitelka největšího českého autobazaru Karolína Topolová. „V nabídce máme ještě zhruba necelou tisícovku takových vozů, ale jejich počet stále klesá. Nejzazší termín tedy vyplývá ze zákona k 30. červnu. Převedeno chceme mít určitě do konce května,“ uvedla. I bazary si tedy uvědomují, že v červnu to na úřadech může být na hodiny čekání, protože v takzvaném polopřevodu je přes sedm set tisíc aut.

Kdo převod nestihne, dostane se podle ministra Ťoka počínaje 30. červnem do velmi nepříjemné situace. „Pokud nedokončí registaci, vozidlo se stane technicky nezpůsobilé a nebude možné, aby bylo dále registrováno,“ říká. Taková vozidla budou automaticky vyřazena z registru a skončí jim zároveň i zákonné pojištění. „Potom se řidič pohybuje s velmi nebezpečným autem na silnici,“ upozorňuje Ťok.

Co udělat, když majitel vozu zjistí, že vůz není registrován

Pokud majitel vozidla zjistí, že vůz nemá dokončenou registraci, tak by měl jít ihned na úřad a tuto registraci dokončit nebo auto vyřadit z registru. Do 30. června nebudou podle ministra dopravy Dana Ťoka hrozit žádné pokuty. „Pokud bude chtít řidič dále takové vozidlo provozovat, měl by s sebou na úřad zároveň přinést potvrzení o technické kontrole,“ upozorňuje Ťok.

Co se bude dít od 1. července? Majitel vozidla v polopřevodu sice nebude platit pokutu, ale auto už nepřihlásí. „Auto ztratí technickou způsobilost a nebude schopno provozu na pozemních komunikacích,“ dodává Ťok.

Znovu přihlásit odhlášené auto už nejde

Auto, které je jednou vymazáno z registru vozidel, už není možné administrativně znovu přihlásit. Fyzicky sice řidičům zůstane, ale jen pro ekologickou likvidaci či na náhradní díly. A kdo by chtěl autem, které nemá platnou registraci, nadále jezdit, může podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha skončit i bez řidičského průkazu. „Z registrů můžeme u těchto vozidel vyčíst, že jsou vyřazena a na silnici nemají z administrativního hlediska co dělat. Z faktického hlediska je to pro nás auto, které je v tu chvíli technicky nezpůsobilé a nesmí být vůbec provozováno na komunikaci. Řidiči hrozí obligatorně i zákaz řízení,“ uvedl. Policisté navíc mají zařízení, která auto bez platné registrace odhalí i za jízdy.

Registr vozidel
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Hlavní problém je ovšem ve zrušení povinného ručení, které automaticky zaniká v okamžiku vyřazení auta z registru, tedy v tomto případě 1. července. A jak zdůrazňuje Aleš Povr z České asociace pojišťoven, řidiče na to ale nikdo neupozorní. „Oni se o tom dozvědí až v momentě, kdy by spáchali dopravní nehodu, protože v tu chvíli už za ně pojišťovna nemůže zaplatit způsobenou škodu.“ Ta v případě nehody se zraněním může klidně vystoupat až k milionu korun.

Co se stane, když se majitel o registraci nepřihlásí?

Pokud se majitel nebo provozovatel vozidla na úřad k dokončení registrace auta nedostaví a nechá jí „propadnout“, pak tímto způsobem vlastně obchází podle ministra dopravy Dana Ťoka zákon o ekologické likvidaci vozidel. „Rozhodli jsme se, že v této fázi to ale necháme být. Pokud se někdo o auto nepřihlásí, tak z toho nebudeme dělat problém, chceme primárně vyčistit registr,“ konstatuje Ťok.

Vydáno pod