Automobilky urgentně požadují nízkoúročené půjčky pro zachování výroby, které by jim pomohly překlenout „hluché“ mezidobí před nástupem a prosazením podpory od úřadu nového amerického prezidenta. Vláda naopak požaduje plány restrukturalizace automobilek, které mají odstartovat v dubnu příštího roku.
K akci rozhoupala politiky za mořem čísla o americkém trhu práce, který koncem týdne reportoval listopadovou ztrátu zaměstnání v případě půlmilionu lidí. Mnoho z nich právě v návaznosti na pokles prodejů velkých automobilek. Do té doby se k prosbě automobilek o pomoc tvářili rezervovaněji.
Naopak nově zvolený prezident Barack Obama okamžitě vyhlásil úsilí, které by mělo vynést 2,5 milionu nových míst do roku 2011 a největší plánované vládní investice v průmyslu od roku 1950.
V Evropě k cílené podpoře svých vlajkových automobilek sahají Italové v případě Fiatu nebo Švédové v případě Volva a Saabu. Ministr financí ČR Miroslav Kalousek naopak vyhlásil, že žádnou přímou pomoc českým automobilkám nechystá.
Velká trojka v problémech!
General Motors zkouší vládu vydírat „písničkou o kvalitě“: „Budeme muset šetřit na zákaznících a zklamat je v kvalitě tím, že budeme nuceni vyrábět pod hladinou kvality standardů výroby nebo designu,“ uvedla dnes firma.
Problémy GM vnímá i senátor Christopher Dodd. „Je čas pro CEO GM Ricka Wagonera, aby odstoupil,“ vyzval. „GM je v nejhorší formě, jakou u ní známe, Chrysler prakticky končí,“ šokoval. Nabídl překvapivé řešení: „GM a Chrysler by měly fúzovat.“
Odborníci ale ve fúzi vidí spíše pohřeb pro další zaměstnance. Fúze, které se automobilky víceméně nebrání, by mohla stát až 40 tisíc rušených míst. GM, Chrysler a Ford zaměstnávají 250 tisíc lidí.