ČSSD chce po kamionech vyšší mýtné

Praha - Stínový ministr dopravy za ČSSD Roman Onderka dnes na tiskové konferenci oznámil, že jeho strana požaduje zvýšení mýtného pro kamiony. Dodal také, že s pokračujícím poklesem poplatku za průjezd českými dálnicemi by se z České republiky mohl stát levný obchvat ve střední Evropě. Vyšší mýtné má mimo jiné přinést více peněz na dopravní stavby, kterým v současnosti hrozí nedostatek financí nejen kvůli klesajícím příjmům z mýtného.

„Nesouvisí to s krizí, ale se žalostným stavem dopravní infrastruktury,“ uvedl Roman Onderka, který mimo funkci stínového ministra dopravy zastává také post brněnského primátora. Podle něj navíc hrozí, že se z České republiky stane laciný obchvat ve střední Evropě. V této souvislosti připomněl vyšší sazby v Rakousku a Německu.

O kolik se má mýtné zvýšit, zatím není jasné, podle Onderky by však mělo jít o dlouhodobé systémové řešení na pět až deset let. „Nechci nyní říkat, jestli by to bylo o korunu, o dvě, ale návrh musí mít vizi do budoucna,“ uvedl Onderka. Kamiony dnes v průměru platí zhruba čtyři koruny za kilometr a ministerstvo dopravy o zvýšení sazeb neuvažuje. Kamionoví dopravci požadují naopak snížení mýtného a odkazují na loňský slib bývalého premiéra Mirka Topolánka.

Onderka požaduje odvolání Žaludy

ČSSD si podle slov vysokých představitelů nedělá iluze, že by vyšší mýtné zachránilo rozpočet fondu dopravy. Řádově by mělo přinést stovky milionů korun, fondu však chybějí miliardy. Další peníze na dopravní stavby chce ČSSD získat z úvěrů Evropské investiční banky a od soukromých investorů v rámci takzvaných projektů PPP. Výhodou obou variant prý je dlouhodobá splatnost, která nezatíží deficit státního rozpočtu.

Onderka zároveň uvedl, že bude po ministerstvu dopravy požadovat odvolání generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy. Ten čelil nedávno kritice kvůli svému vysokému platu, a také kvůli nejasnému proinvestování dvanácti miliard korun od státu. Kritici managementu drah také upozorňují na přemrštěné výdaje na marketing. Ty pro letošní rok Žaludovi lidé zkrátili o 30 procent.

Výběry mýtného za použití českých dálnic pokračovaly v dubnu v klesajícím trendu nastartovaném již v předchozích měsících. Dopravci za provoz kamionů zaplatili 453 milionů korun, což bylo téměř o 19 procent méně než loni v dubnu. V prvním čtvrtletí letošního roku se přitom vybralo meziročně o 16 procent méně.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda
Zdroj: ČT24