Když přistoupíte na naše návrhy, odstoupíme, vzkázal šéf ČSA odborářům

Praha – Současné vedení Českých aerolinií odstoupí, pokud odbory společnosti přistoupí na navrhované dodatky ke kolektivním smlouvám. Na středeční tiskové konferenci po jednání s ministry financí a dopravy Eduardem Janotou a Gustávem Slamečkou to řekl prezident ČSA Radomír Lašák. Upravené kolektivní smlouvy by snížily mzdy pilotům o 30 a ostatním zaměstnancům o 15 procent. Firma by také na dobu krize přestala vyplácet veškeré zaměstnanecké benefity. Prezident sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar se prozatím zdržel oficiální odpovědi, pro ČT však komentoval celý návrh jako vstřícný krok, o kterém jsou odboráři připraveni jednat.

„Minutu poté, co bude tento návrh podepsán všemi zástupci odborových organizací v dodatku ke kolektivním smlouvám, my, jako manažerský tým, se zvedáme a odcházíme,“ řekl Lašák. Poukázal přitom na dřívější prohlášení odborů, které projevily ochotu podílet se na řešení současných finančních problémů společnosti.

„Uvidíme, jak se této výzvy chopí ti, kteří volali po výzvě takového typu, protože signály o tom, že jsou zaměstnanci a odboráři schopni přinést něco, aby se finanční situace ČSA zlepšila, jsem vnímal. Vnímal jsem i to, že si velká část zaměstnanců a odborů nepředstavovala, že by to bylo možné dohodou se současným managementem,“ dodal ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Gaspar: Jde o dobrý podnět k jednání

Šéf odborů pilotů Filip Gaspar se k navrhovanému snížení platů i zmrazení benefitů vyjádřil prozatím zdrženlivě. O jasné odpovědi a výsledku vzájemného jednání je podle něho prozatím předčasné mluvit. „Bereme to jako vstřícný krok, který může přispět k odblokování té situace. Není to otázka pouze mého názoru ani mého rozhodnutí. Zkonzultujeme to jak uvnitř sdružení pilotů, tak i s jinými odbory. Byli bychom však rádi, aby to jednání bylo ukončeno do 9. září,“ uvedl Gaspar v pořadu Události, komentáře. Přitom odpoledne, ještě před Lašákovým návrhem, prostřednictvím ČT vzkázal vedení, že v případě neakceptování požadavků by odboráři mohli vstoupit do stávky.

„Ta nabídka je z naší strany jasná, jednoduchá a vstřícná vzhledem k řešení krize. Díky ní by nemuseli odejít zaměstnanci v takovém počtu, v jakém to bylo avizováno,“ dodal Lašák. Navzdory výtkám ze strany odborářů prý podle prezidenta aerolinií už v září loňského roku existoval akční plán, který firmě zachránil 1 miliardu korun. V současnosti podle Lašáka sice ČSA hospodaří s dvoumiliardovou ztrátou, jiné srovnatelné společnosti však mají ještě výraznější ztráty. „Jsme sice pod vodou, ale méně než srovnatelná konkurence,“ řekl šéf ČSA.

Dalším faktorem je prý také neprozřetelné nakládání s firemním ziskem z dob hospodářského růstu, kdy ČSA vedl Jaroslav Tvrdík. „Většina společností si tehdy ukládala zisk na horší časy. ČSA poté musely zaplatit za objednaná letadla. Mám už podruhé jasný plán, jak firmu zachránit. Navíc jsme už na začátku minulého roku udělali celou řadu opatření ve vazbě na drahou ropu. Tehdy to byla, řekněme, nákladová krize, nyní je poptávková krize,“ popsal dále Lašák.

Spory mezi vedením společnosti a odboráři v čele s předsedou Asociace pilotů se vyostřily spolu se zhoršujícími hospodářskými výsledky firmy. Piloti začali požadovat Lašákův odchod z čela společnosti. Ztrátu aerolinek prý vyrovnával pouze rozprodejem majetku. K pilotům se přidali i někteří politici, například předseda ČSSD Jiří Paroubek.

Návrh dohody:

  1. Snížení mezd pilotů o 30 procent -úspora 480 milionů Kč (ze současného průměrného platu pilota 212 000 Kč snížení na 148 000 měsíčně)
  2. Snížení mezd ostatních zaměstnanců o 15 procent - úspora 480 milionů Kč
  3. Zmrazení vyplácení zaměstnaneckých benefitů minimálně do konce roku 2010 - úspora 220 milionů Kč
  4. Zrušení provozních omezení
  5. Po podpisu dohody odchod managementu či jeho části

Podle Janoty už kvůli současným rozepřím mezi vedením a odboráři nebylo možné projednat jakékoli řešení. Toto je zásadní krok, který by měl odblokovat situaci a vytvořit prostor pro jednání," uvedl ministr financí. Zároveň dodal, že pokud k dohodě dojde před skončením privatizace, odejde kvůli zachování kontinuity pouze část vedení ČSA, například prezident s někým dalším.

České aerolinie se v pololetí propadly do ztráty 1,8 miliardy korun. Za celý rok by hospodaření firmy mělo skončit nejméně s dvoumiliardovou ztrátou. Management firmy proto připravil balíček úsporných opatření. Hodlá například propustit až 860 lidí ze 4 600, prodat šest letadel z flotily čítající padesát strojů a zrušit některé linky.

Privatizace ještě může dopadnout dobře

Předseda dozorčí rady ČSA Ivan Kočárník považuje úsporná opatření připravená managementem aerolinií za rozumná. Nebojí se ani o to, že by současná krize ve firmě mohla ohrozit chystanou privatizaci. „Neprodáváme záporné vlastní jmění, ale prodáváme jistý trh, který ČSA obhospodařují, a to je trh, ze kterého, když jde život normálně, jsou tržby 25 miliard,“ řekl v rozhovoru pro ČT. „Privatizace ještě stále může dopadnout dobře,“ dodal. Jediným zájemcem o privatizaci ČSA zůstalo konsorcium Unimex Group – Travel Service. Nabídku má předložit koncem září.