Ne všichni šetří - vláda dala zelenou rekordním výdajům fondu dopravy

Praha - Vláda jednání o šetrném balíčku ministra financí Eduarda Janoty přerušila. Strážce státní kasy totiž v pátek čeká jednání s představiteli politických stran, jejichž představy ohledně krocení schodku státního rozpočtu na rok 2010 se zatím diametrálně liší. Ministr práce a sociálních věcí Petr Šimerka, který je s ministrem financí Eduardem Janotou ve při v oblasti navyšování důchodů, se svým návrhem na valorizaci důchodů pro příští rok neuspěl. Vláda naopak schválila výdajový rámec Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 96 miliard korun. Zasedání kabinetu předcházelo jednání Výboru pro Evropskou unii na vládní úrovni, na němž se schvaloval mandát pro předsedu vlády na zítřejší neformální jednání Evropské rady, jejímž tématem bude příprava summitu zemí G20, respektive formulace postoje Evropské unie.

Dohoda o rozpočtu mezi politickými stranami a ministrem financí se nejspíše bude rodit těžce. Levice se brání snižování poplatků např. pro rodinu a pravice zase není příliš nadšená ze zvyšování daní. Sociální demokraté také uvedli, že nehodlají schvalovat úsporný balíček vcelku. Eduard Janota přitom klade důraz právě na přijetí celého souboru opatření, aby mohl zafungovat tak, jak má. Kabinet Jana Fischera potom plánuje spojit se sníženým schodkem státního rozpočtu (do 170 miliard korun), který je reálný právě při přijetí Janotova balíčku, otázku svého dalšího fungování. „Dáme si nějaký čas, budu vyžadovat jednání jak mezi námi, tak s politickou sférou,“ uvedl předseda vlády na tiskové konferenci.

Šimerka se svým návrhem neuspěl

Ministr práce a sociálních věcí Petr Šimerka předložil materiál a pokusil se přesvědčit vládu o potřebě valorizace důchodů, ačkoli pro to nejsou splněny zákonné podmínky. Růst cen mezi srpnem 2008 a letošním červencem a třetina růstu reálných mezd v roce 2008 totiž nedosáhly v součtu dvou procent, od kterých je pravidelné lednové zvyšování důchodů pro vládu povinné. Se svou snahou Šimerka neuspěl a jeho návrh schválen nebyl. „Nepočítáme tedy s valorizací pro příští rok,“ dodal Fischer. Navýšen bude zvláštní příspěvek na důchod účastníků protinacistického odboje.

Vláda rovněž schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. 1. viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák vládu předevčírem na sněmu svazu konaném při strojírenském veletrhu v Brně varoval, aby nerušila jakékoli stavby silnic a dálnic. „Cokoli zabrzdíme, je tragická chyba, protože zakonzervování staveb je extrémně dražší,“ zopakoval Hanák varování pro vládu současnou i příští také dnes v rozhovoru pro ČT24.

Výdaje fondu budou rekordní

Rozpočet se nakonec šetření nevyhne, bude ale větší, než se všeobecně předpokládalo. Výdajový rámec dosáhne výše 96 miliard korun, bude se tak jednat o rekordní výdaje tohoto fondu. Polovinu budou zabezpečovat evropské fondy (36 miliard korun) a úvěr Evropské investiční banky (12 miliard), zbytek vytvoří tzv. národní zdroje.

Dalším bodem jednání z hlediska dopravního bylo schvalování harmonogramu dopravní infrastruktury a také možnost použití výnosů z dluhopisového programu na prostředky pro výstavbu nejen dálnice D47. Celkem se to na letošní a příští rok týká 20 miliard korun. Zákon o dluhopisovém programu pro D47 schválil parlament již před několika lety, vláda jej však využila až letos v červnu. Tehdy schválila vydání dluhopisů za 8,4 miliardy korun pro letošek a za necelých 12 miliard pro příští rok.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka:

„Avizovali jsme vyšší potřebu vzhledem na rozestavěnost, která nás provází z minulosti, na druhé straně je třeba si uvědomit rozpočtové možnosti. Rozpočet byl oproti původně avizovanému výdajovému rámci před půl rokem posílen o 11,6 miliardy korun.(…) Primárně to půjde na rozestavěné investiční akce ve městech, na pražský okruh či na D47.“


Celý výnos z dluhopisů dostane Ředitelství silnic a dálnic, celkem přes něj proteče na výstavbu a údržbu 62 miliard. Správa železniční dopravní cesty dostane celkem 29 miliard korun. Na výstavbu a údržbu vodních cest se počítá se dvěma miliardami. Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky chybí rozpočtu přes rekordní sumu k ideálnímu stavu dalších zhruba 20 miliard z národních zdrojů.

Kabinet definoval úkoly nové dozorčí rady ČSA

Kabinet Jana Fischera projednával rovněž situaci v Českých aeroliniích a úlohu její čerstvě obměněné dozorčí rady. Ta má pod vedením Václava Nováka především zklidnit situaci, zahájit diskusi s odbory a odhadnout cenu, kterou má stát za leteckého dopravce v chystané privatizaci požadovat. Již za tři týdny je totiž v plánu otevírání obálek s nabídkami. Na přetřes přišel při jednání vlády rovněž centrální monitorovací systém čerpání ze strukturálních evropských fondů. Výběrové řízení jedné části systému totiž neproběhlo řádně, což se nelíbilo i Evropské komisi. Nové řízení by mělo proběhnout v prosinci.

Vydáno pod