ČD zatím nesmí koupit railjety, posvítí si na ně antimonopolní úřad

Praha - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal předběžným opatřením Českým drahám koupit 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun. Největší investice do dálkových vlaků v historii české železnice tak může přijít vniveč, napsal dnes server iDnes.cz s odvoláním na mluvčího drah Radka Joklíka. Návrh na předběžné opatření podala firma Škoda Transportation, která tvrdí, že je drahám schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě. České dráhy na výhodnosti nákupu railjetů trvají. Navíc jsou podle nich vyzkoušené a u rakouských drah se osvědčily.

„Máme to od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže již oficiálně. České dráhy považují toto opatření za nedůvodné a budou se bránit právní cestou,“ informoval Joklík. Dráhy teď nemohou soupravy, na které získaly opci od rakouských drah, koupit, dokud nepadne konečné rozhodnutí.

„Rozhodnutí o předběžném opatření respektujeme a chápeme jej jako krok k získání více času pro přijetí správného rozhodnutí,“ reagoval na zprávu o předběžném opatření mluvčí společnosti Siemens Pavel Kaidl. „Srovnatelná nabídka konkrétního produktu v poměru cena - výkon - čas dodání na českém trhu totiž neexistuje,“ dodal.

Škoda Transportation: Vlaky jsme schopni dodat za výhodnějších podmínek 

Do Českých drah, které na nové vlaky nevypsaly řádný tendr, se pustila Škoda Transportation. „Ohlášená cena není výhodná, a vůbec ne mimořádně,“ prohlásil generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard. České dráhy plánují koupit 16 vlaků za 200,5 milionu eur (v přepočtu asi 4,9 miliardy korun). Podle dopravce je tato dohodnutá cena výhodná, protože využívají nabídky rakouských drah, které objednaly 67 jednotek, následně ale zjistily, že 16 z nich nepotřebují.

„Cena dodávky je vzhledem ke kvalitě reálně výhodná,“ uvedl Joklík. Výhodou je podle něj rovněž rychlé dodání a skutečnost, že zmíněné vlaky jsou schválené pro provoz v Česku, Rakousku i Německu. Dopravce podle Joklíka podrobnosti dohody zveřejnil právě proto, aby umožnil ostatním dopravcům reagovat a nabídnout srovnatelné vozy levněji. „Nikdo, kdo tyto jednotky reálně má, se na tuto výzvu neozval,“ doplnil Joklík s tím, že to vidí jako důkaz, že dohodnutá cena výhodná je. České dráhy podle něj neví o tom, že by Škoda Transportation měla k dispozici produkt srovnatelný s railjety co do ceny a kvality.

Obě strany se ohání studiemi – každá tvrdí něco jiného

Kromě výhodnosti ceny Škoda Transportation rovněž odmítá argument Českých drah, které požadují vozidlo schopné jet rychlostí 230 kilometrů v hodině. V Česku existují pouze tratě způsobilé k jízdě maximální rychlostí do 160 kilometrů za hodinu a v dohledné době se na tom nic nezmění, uvedla Škoda Transportation. Pro zahraniční tratě, na kterých dopravce chystá vlaky Railjet nasadit, je rychlost 230 kilometrů rovněž spíše výjimečná, dodal Bernard. Podle něj ČD pro tyto tratě potřebují maximálně osm, a nikoliv 16 souprav. Odvolal se přitom na posudek, který si Škoda nechala vypracovat.

Podle Joklíka mají České dráhy podepsané memorandum s rakouskou stranou a podobné memorandum o nasazení railjetů v Německu mají připravené k podepsání na září. Stroje tak budou obsluhovat trať z Prahy do Hamburku a rovněž i do rakouského Štýrského Hradce. České dráhy tedy potřebují všech 16 jednotek, což podle Joklíka dokládá jiná odborná studie.

Petr Šlegr, ředitel Centra pro efektivní dopravu

„České dráhy mají špatnou zkušenost z minulosti, bylo to pendolino, byla to typická česká cesta, kdy se ta výroba vlaku zadala české firmě bez zkušeností a výsledek všichni známe. Dostali jsme méně vlaků a za vyšší cenu.“

Podle Bernarda je tuzemský výrobce ochotný se do případného výběrového řízení přihlásit s vlastními vozidly odvozenými od existujících dvoupatrových souprav City Elefant. Vozidlo schopné jet dvousetkilometrovou rychlostí bude Škoda Transportation údajně schopna dodat o 15 procent levněji v přepočtu na jedno sedadlo než v případě railjetů.

Vlakové soupravy City Elefant a Railjet jsou dvě nesrovnatelné nabídky, reagoval ředitel divize mobility společnosti Siemens ČR Jan Maj. Tyto dva produkty podle něj nenáleží do stejného segmentu dopravy. Zatímco jednotky Elefant jsou regionální vlaky, Railjet je vysokorychlostní vlak určený pro mezinárodní dálkovou dopravu, dodal.