Evropa nepotřebuje ani Nabucco, ani South Stream

Praha - Stavba plynovodu Nabucco, který má do Evropy dopravovat plyn z oblasti Kaspického moře, je z ekonomického hlediska iracionální. Tvrdí to alespoň zástupci České plynárenské unie (ČPU) a Petr Binhack z Asociace pro mezinárodní otázky. Stejně hodnotí také konkurenční plynovod South Stream, který připravuje Rusko. Současná spotřeba plynu v Evropské unii totiž prý nesvědčí o nutnosti budovat nové plynovody s velkou kapacitou.

Nabucco má podle nynějších propočtů stát kolem osmi miliard eur (téměř 200 miliard korun). Náklady na projekt South Stream se odhadují na 15 až 25 miliard eur. Binhack však upozornil, že ceny obou projektů stoupají podle toho, jak jsou zvažovány nové zdrojové oblasti a jejich napojení na Nabucco či překreslení podmořské části plynovodu South Stream.

Česká plynárenská unie

„V kontextu energetické bezpečnosti Evropské unie se Nabucco v současné době zdá jako poněkud drahé připojištění pocitu bezpečnosti skrze diverzifikaci, zatímco ruský Gazprom je prostřednictvím South Streamu odhodlán platit za silnější pozici vůči tranzitním zemím a udržení silné pozice na evropském trhu.“

Nabucco by mělo do Evropy přepravovat ročně až 31 miliard krychlových metrů plynu. South Stream má mít kapacitu 63 miliard krychlových metrů ročně. Ani jeden z projektů podle České plynárenské unie výrazně nezvýší dovoz plynu do Evropy. Nabucco by se na celkové evropské spotřebě podílelo zhruba pěti procenty. Prostřednictvím South Streamu pak Rusko jen přesměruje své dodávky plynu do Evropy, které dosud proudí přes Ukrajinu, aniž by se celkový dovoz výrazně zvýšil.

Plynárenská unie je přesvědčená o tom, že EU ani Rusko v současné době další plynovod nepotřebují, realizace konkurenčního projektu by ale oběma stranami byla chápána jako nezpochybnitelná prohra.

Evropa by se měla zaměřit na zkapalněný plyn

Podle prezidenta České plynárenské unie Oldřicha Petržilky by Evropa měla věnovat větší pozornost výstavbě terminálů v Polsku a Chorvatsku, které budou přepravovat zkapalněný zemní plyn. Tuto možnost považuje za méně finančně náročnou.

Zemní plyn se zkapalňuje pod vysokým tlakem a při nízké teplotě. Významnou výhodu znamená v tom, že zabírá mnohem menší objem než klasický plyn, a je tak vhodný pro transport tankovými loděmi. Terminál pro zkapalněný plyn pak představuje tovární zařízení pro plnění a vyprazdňování tankových lodí, které tuto energetickou surovinu přepravují.