RegioJet zatím na trase do Ostravy nedosahuje plánované kapacity

Praha – Železniční dopravce RegioJet zatím zaostává za původními plány rozšiřování služeb na trati mezi Prahou a Ostravou. Místo plánovaných 18 spojů denně zajišťují v současnosti jeho žluté vlaky deset spojů. Původně zamýšlené kapacity by firma měla dosáhnout v průběhu jara. První žlutý vlak vyjel 26. září, od té doby přepravil RegioJet už 105 tisíc pasažérů. Průměrná obsazenost jednotlivých spojů prý přesahuje 80 procent.

"V únoru přidáme další čtyři nové spoje a plánovaných 18 spojů chceme mít v
provozu do 31. března. Počet spojů zvyšujeme postupně kvůli tomu, že chceme
udržet standard našich služeb," uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Student Agency v souboji o zákazníky vsadila na o něco nižší ceny, než platily u národního dopravce Českých drah. Základní jízdné z Prahy do Ostravy podle tarifů RegioJetu vyšlo na 420 korun proti 438 korunám u ČD. V případě zlevněné kreditní jízdenky, která vyžaduje bezplatnou registraci, stojí stejná trasa 230 korun. S věrnostními slevami Českých drah vyšla jízda mezi Prahou a Ostravou s In-kartou 25 na 329 korun a s dražší In-kartou 50 na 219 korun.   

České dráhy tři dny po zahájení provozu konkurence představily na tratích mezi Prahou a Ostravou systém mimořádných slev. Cena základní jízdenky z Olomouce do Prahy například poklesla z 310 na 220 korun, obyčejné jízdné mezi Prahou a Ostravou dopravce snížil ze 438 na 295 korun. Postup Českých drah na podnět Student Agency prošetřuje antimonopolní úřad. Podle dřívějšího vyjádření šéfa RegioJetu Radima Jančury byly nové ceny ČD tak nízké, že by kvůli nim mohl RegioJet zkrachovat. Obvinění z podnákladových cen odmítl generální ředitel drah Petr Žaluda tím, že ČD dle něj jezdí za ceny srovnatelné nebo vyšší než konkurence.   

Současné ceny jízdného ve žlutých vlacích budou platit do 2. ledna. Od tohoto data chystá společnost promítnout do cen nárůst snížené sazby DPH z deseti na 14 procent ve vlakových i autobusových spojích. Jednotlivé jízdné by tak mělo zdražit o pět až deset korun, v průměru o čtyři procenta. Zdražení se však nebude týkat otevřených a kreditových jízdenek a lístků koupených přes internet, které tvoří 80 procent veškerého jízdného.

RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury je prvním dopravcem, který vstoupil na trh dálkové železniční dopravy a začal konkurovat Českým drahám. Kromě něj se na trať mezi Prahou a severomoravskou metropolí chystá společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného. Jeho zlatočerné vlaky Flirt od švýcarské společnosti Stadler by se na českých železnicích měly objevit v závěru příštího roku.