Ze Škody odteklo 32 miliard. Neznámo kam

Praha – Za posledních pět let odešlo z účtu společnosti Škoda Holding 32,5 miliardy k vlastníkům firmy Appian Machinery, píšou dnešní Lidové noviny. Majitele Appianu se přitom podařilo odhalit teprve nedávno, podle médií za ním stojí skupina Čechů a Belgičan. Podíly ze zisků Škodovky kromě nich zřejmě čerpali i manažeři skupiny.

Teprve před rokem se podařilo odhalit, kdo jsou majitelé tajemné investiční skupiny Appian, která Škodu před devíti lety koupila. Místo oficiálně uváděných „nejmenovaných amerických investorů“ se ukázalo, že jde o šest Čechů a jednoho Belgičana. 

Podle LN odešlo za posledních pět let z účtů holdingu 32,5 miliardy korun

Škoda Plzeň se v devadesátých letech potácela na pokraji zániku. I proto ji mohl koupit Appian za pouhých 800 milionů korun. Noví ředitelé dokázali získat zakázky od ČEZu, Českých drah a městských dopravních podniků a vrátili tak plzeňskou Škodu zpět na výsluní. Mezi lety 2007 až 2009 se vyplácené dividendy pro majitele pohybovaly kolem dvou miliard. V roce 2010 vyplatila Škoda Holding svým vlastníkům skrytým za tajemnou firmou Appian již 7,8 miliardy korun. Loni v únoru rozhodli majitelé Škodovky o výplatě 18 miliard korun. Podobnou částku přitom získal holding z prodeje dceřinných společností Škoda Transportation a Škoda Electric, tedy známých českých výrobců vlaků, tramvají a trolejbusů. Tyto částky ale podle vlastníků Škody spolu nesouvisejí. 

Došlo ke změně majitelů?

Klíčový dodavatel vlaků pro České dráhy a tramvají a trolejbusů pro česká města se totiž postupně dostával pod veřejný tlak, že tají své vlastníky. I to byl důvod, proč se vlastnická struktura změnila. Škodu Transportation od Appianu odkoupila čtveřice konkrétních osob. Jednalo se o dva Top manažery Tomáše Krska a Michala Koreckého a dva manažery Appianu Marka Čmejlu a Jiřího Diviše. Otázkou je, nakolik se vlastně jednalo o změnu vlastníků. Ti samí totiž údajně patřili mezi skryté spolumajitele bývalé matky Škoda Holding nebo přímo skupiny Appian. Nové majitele stála Škoda 17,5 miliardy korun, tedy stejně, jako vyplacené dividendy. 

„Jednalo se o velmi složitý transformační proces a nelze říci, že by ta zmiňovaná částka souvisela s prodejem Škody Transportation. Dividenda vycházela z výsledků za rok 2010 a dřívějších období,“ řekl zástupce manažerů bývalé Škody Holding Romana Bindera. Čmejla a Diviš byli loni ve Švýcarsku obžalováni z praní peněz, podvodu a falšování dokumentů v kauze MUS. Podle neoficiální informací měli patřit i mezi skryté spolumajitele bývalé Škody Holding.  

Škoda dnes většinově patří managementu

Mladá fronta Dnes ve středu napsala, že plzeňskou Škodu v roce 2005 údajně tajně ovládli její tehdejší vrcholoví manažeři. Citovala přitom oficiální žádost o utajení identity manažerů a podrobností obchodu. Žádost byla adresována švýcarským úřadům, které pozadí privatizace společnosti Škoda Holding odhalily při vyšetřování kauzy Mostecké uhelné společnosti (MUS). Dopis napsal před dvěma lety švýcarský právník Daniel Bloch jménem Josefa Brože, který byl v minulosti členem představenstva Škody. 

Vydáno pod