Končí Lada 2107, symbol sovětské éry

Moskva - Rusko ukončí výrobu symbolu sovětské éry - automobilů Lada 2107. Jde o licencovanou kopii italského Fiatu 124 ze 60. let. Největší ruská automobilka AvtoVAZ místo Lady uvedla na trh levnější model francouzského Renaultu. Firma tak chce dohnat konkurenci na tamním trhu. Jedinou výbavou Lady byl totiž větrák a rádio.

Konec prodeje tohoto vozu s technologií, která byla zastaralá už v roce 1982, kdy se objevil na trhu, je podle agentury AFP výrazem snahy konstruktéra modernizovat svoji výrobu, aby přežil na silném konkurenčním trhu.

Jen letos klesl prodej Lady 2107 o více než 76 procent

Během let totiž poptávka po „klasice“ výrazně poklesla, je čas říci sbohem, jak uvedl mluvčí AvtoVAZu Igor Burenkov, aniž upřesnil přesné datum zastavení výroby auta, z něhož se těšily generace Rusů. Podle něho prodej tohoto robustního modelu klesl v prvním čtvrtletí letošního roku více než o 76 procent v porovnání se stejným obdobím předešlého roku.

Lada 2107 vzešla z Lady 2101 (tzv. žigulík), která byla také licencovanou kopií Fiatu 124 z roku 1966 a vyráběl ji od 70. let AvtoVAZ v Togliatti. Malý sedan, který býval často terčem posměchů kvůli pravidelným poruchám, byl přesto považován v 80. letech za jeden z nejmodernějších modelů své třídy.

Poslední verze se stále základním designem dosahovala nejvyšší rychlosti 150 kilometrů za hodinu a jediným jejím vybavením bylo rádio a větrák. Navíc nerespektovala žádné normy životního prostředí. Jejími hlavními trumfy byla cena 200 tisíc rublů (128 tisíc korun), možnost jednoduché opravy a dostatek náhradních dílů po celém území bývalého Sovětského svazu.

AvtoVAZ převedl v roce 2011 svoji výrobu do továrny IžAvto v Iževsku (1130 kilometrů východně od Moskvy), aby mohl v Togliatti vyrábět další modely. Výrobní linky IžAvto se modernizují, aby mohly vyrábět nový model této značky Lada Granta, řekl Burenkov.

AvtoVAZ přesune svou pozornost na kopie Dacie

AvtoVAZ, ve kterém od roku 2008 kontroluje čtvrtinový podíl francouzský Renault, se rozhodl modernizovat svoji infrastrukturu, aby mohl čelit stále tvrdší konkurenci na ruském trhu, po němž prahne většina velkých zahraničních automobilových společností. Podle statistik Sdružení evropských podnikatelů (AEB) prodej ruské skupiny klesl v prvním čtvrtletí o 15 procent. Konstruktér ve snaze odstranit tento pokles otevřel počátkem dubna společnou výrobní linku s aliancí Renault-Nissan v Togliatti a začal zde vyrábět nový model Lada Largus, místní verzi Dacia Logan, což je levnější model Renaultu.

Lada Largus
Zdroj: ČT24/ladalargus.net