Němcům vadí, že se do země hrne stále více turistů

Berlín - Turistů je podle německých starousedlíků všude čím dál tím víc do té míry, že jsou jimi některá města doslova zaplavená a jejich obyvatelé protestují, píše německý list Die Welt. Typickým příkladem je Berlín. Ještě před dvěma lety navštívilo německé hlavní město devět milionů turistů. V roce 2011 jejich počet vyskočil na deset milionů. V porovnání s nejoblíbenějšími evropskými městy se tak Berlín dostal na třetí příčku za Londýn a Paříž a na úroveň Říma. Na každého Berlíňana průměrně ročně připadají tři turisté.

Celkem 75 z 80 německých měst ohlásilo podle údajů internetových cestovních portálů za loňský rok nárůst počtu turistů. A zatímco dřív bývala turistická sezona od května do září, nyní trvá celoročně. To platí nejen pro Německo; turistický ruch ve Stockholmu letos od ledna do března stoupl o osm procent v porovnání s loňskem.

Ovšem co do počtu turistů žádné město na světě nemůže porazit New York s jeho 50,5 milionu turistů ročně, což je víc než veškeré obyvatelstvo Španělska. Ale zatímco Newyorčanům to, zdá se, nijak nevadí, totéž neplatí pro další metropole.

Například v Barceloně obyvatele znepokojuje kvalita života ve starých čtvrtích Ribera a Gótico, turisté s autobusy ucpávají ulice, hlučí po nocích a brání tak lidem spát a vchody do domů přetékají odpadky a opilými Brity. V roce 2010 někteří naštvaní obyvatelé katalánské metropole namalovali bílé čáry na chodnících: jedna strana pro obyvatele města, druhá pro turisty.

Berlíňané hrdě hlásí: Nejsem turista!

V německé metropoli před časem v jedné čtvrti svolali informační schůzku pod heslem „Pomoc! Turisté přicházejí!“, na níž shromáždění obyvatelé nakonec skandovali: „Nejsme zoo!“ Berlíňané si také mohou koupit tričko s nápisem hlásajícím velkými písmeny „NEJSEM TURISTA“.

Otázkou tak zůstává, zda jsou města připravena na podobné přívaly návštěvníků. Studie, kterou v listopadu loňského roku zveřejnila německá konzultantská firma Roland Berger, došla k závěru, že většina evropských metropolí nemá jasno v turistické strategii. Firma uvedla, že i další města patrně budou zažívat stejné reakce obyvatel jako Berlín a Barcelona, a varovala: „Když místní obyvatelé nejsou pozitivně naladěni vůči návštěvníkům, pak z dlouhodobého hlediska je sebelepší světová reklamní kampaň propagující danou zemi naprosto k ničemu.“

Berlín
Zdroj: Isifa/Caro/Andreas Muhs