Boom plynových aut v ČR? V porovnání se sousedy jsme k smíchu

Praha – Automobilů, které využívají ke svému pohonu plyn, tedy mnohem ekologičtější alternativu než klasický benzin či naftu, v Česku přibývá. V porovnání se zeměmi, jako je Itálie, Polsko, Holandsko nebo dokonce Argentina, ale Česko zatím výrazně zaostává. Podle odborníků za to může absence státních pobídek, které by tento typ pohonu automobilů zvýhodnily.

Autem na propan-butan (LPG) jezdí zhruba 150 tisíc Čechů. Ještě více v plenkách je pohon stlačeným zemním plynem (CNG). Na ten v Česku jezdí zhruba 4 tisíce aut. Ruku v ruce se zdražováním klasických pohonných hmot aut s ekologičtějším pohonem přibývá, přesto ale o žádném velkém boomu hovořit nelze.

Například po italských silnicích jezdí více než 1,2 milionu aut s LPG pohonem, CNG pak využívá skoro 600 tisíc vozů. Plyn si oblíbili také Poláci, i oni mají na kontě přes milion aut na LPG. Ekologicky chce jezdit také řada Holanďanů. Auty na LPG jich jezdí přes 300 tisíc.

V řadě západních zemí k rozvoji aut na alternativní pohony pomohl nejen zájem občanů o ekologii, ale i státní pobídky. Ty v minulosti nabídla Itálie, Německo nebo Nizozemsko. „Dělají to kvůli snižování emisí oxidu uhličitého. U nás to bohužel zatím neexistuje, neexistují také žádné dotace na ekologické vozy a alternativní pohony. V Holandsku například, když se začali prodávat hybridy, tak na to byla 33 procent sleva,“ podotkl generální tajemník Evropského sdružení výrobců automobilů Ivan Hodač.

Česko ale zaostalo za řadou dalších zemí Evropské unie i v legislativě. Teprve loni v září povolilo autům na CNG vjezd do podzemních garáží. Dávno běžné už to tehdy přitom bylo ve většině zemí EU včetně sousedního Slovenska.

Jakub Rejlek, šéfredaktor časopisu Faster magazín

„Je pravda, že u LPG byl problém zejména u zimních startů. CNG má v tomto výhodu, tam žádný rozdíl téměř nepoznáte. Tím, že se do CNG pouštějí především výrobci nových vozů, tak jízdní dynamika je tam úplně stejná, a pokud budeme porovnávat s dieslovým vozem, tak mnohdy je i lepší a CNG vůz je výkonnější.“

Přestože čeští řidiči přecházejí na alternativní pohon svých plechových miláčku spíše opatrně, automobilka Škoda Auto, jejíž vozy jdou v Česku na dračku nejvíce, se rozhodla nabízet už i auta s CNG pohonem. Plynové Citigo si budou moci řidiči koupit už na podzim.

Ekologičtěji a levněji chtějí jezdit také firmy. Například Česká pošta letos koupí přes 400 dodávek a 60 osobních aut na CNG, podobně uvažují i další společnosti. „Důvody jsou jednoduché – obnova vozového parku, dále je to ekologie a nižší provozní náklady,“ upozornila mluvčí České pošty Marta Salicharová. Do karet firmám hraje i to, že ony na plynová auta na rozdíl od běžných občanů od státu úlevu mají. Nemusí platit silniční daň.