ČD Cargo bude masivně šrotovat, prodávat a asi i propouštět

Praha - Plán restrukturalizace ČD Cargo je poměrně dramatický. V příštím roce se totiž počítá s prodejem 87 nadbytečných lokomotiv, sešrotováním téměř 5 000 vagonů a zvažuje se rovněž propuštění až 2 220 osob. Rozsáhlé propouštění však firma ještě projedná s odboráři. ČD Cargo loni snížilo ztrátu na 60 milionů, podle některých však firma může vykázat až dvoumiliardovou ztrátu

Národnímu nákladnímu železničnímu dopravci přetáhla velké zásilky konkurence, ztráta by letos mohla dosáhnout až dvou miliard korun a jen do konce roku firmu opustí 450 lidí. Podle odborářů je nicméně v ohrožení dalších 2 500 pracovních míst. Kondici podniku nepřispívá ani skutečnost, že vedení ČD Cargo mlčí a resort dopravy je bez ministra. ČD Cargo se tak může pro nového ministra dopravy stát noční můrou.

Problémy ČD Cargo přitom můžou mít dopad na celou republiku

Pokud by se železniční dopravce rozhodl, že přestane vozit drobné zásilky, které jsou pro něj ztrátové, zvýšila by se nákladní doprava na silnicích. „Já naprosto odmítám rozdělení Carga na drobné zásilky, které jsou ztrátové, a na ty ucelené vlaky, které jsou ziskové. S tím, že by se snad prodávalo to, co je ziskové, a to ztrátové by nějak postupně zaniklo,“ míní předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Propouštění se má podle restrukturalizačního plánu týkat celé republiky. Nejvíce by měl být postižen Pardubický kraj, kde by se podle ČD Cargo měla průměrná nezaměstnanost v důsledku propouštění zvýšit o desetinu procenta na 7,9 procenta. Výrazný dopad dopravce očekává i v Olomouckém, Moravskoslezském a Ústeckém kraji. Naopak nejméně by měly být postiženy Praha a Středočeský kraj.

ČD Cargo v kostce

Vznik: Samostatná dceřiná společnost státních Českých drah ČD Cargo byla do obchodního rejstříku zapsána 1. prosince 2007. Do společnosti byla přesunuta veškerá nákladní doprava ČD.

Výsledky: Loni výnosy firmy z nákladní dopravy vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun. ČD Cargo loni snížilo ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů korun. Výhled, který vedení společnosti představilo koncem září, však předpokládá prohloubení ztráty za letošní rok na 233 milionů korun. Koncem listopadu ale plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec řekl, že firma letos může vykázat až dvoumiliardovou ztrátu. Podle bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) dopravci hrozí ve druhém nebo třetím čtvrtletí příštího roku insolvence.

„Udělat z firmy, která měla výnos 1,7 miliardy v roce 2006, za šest let firmu, která má v roce 2012 ten samý výsledek, ale se záporným znaménkem, je na pováženou,“ řekl Chovanec.

S čísly, která vykazovala dceřiná společnost Českých drah, měl problém i ministr dopravy. „Já jsem tomu účetnictví prostě nevěřil a také jsem to mnohokrát deklaroval,“ svěřil se Dobeš.

Základní kapitál: 8,494 miliardy korun.

Počet zaměstnanců: zhruba 9 500 lidí.