Investice francouzsko-japonské aliance do ruského podniku se mají vyšplhat na zhruba 23 miliard rublů (asi 14,6 miliardy korun). Automobilky by ve výsledku měly vlastnit více než dvoutřetinový podíl ve společném podniku s ruskou státní firmou Russian Technologies, který bude kontrolovat téměř tříčtvrtinový podíl v AvtoVAZu.
„Dnešní historická dohoda je vítězstvím pro všechny společnosti - Renault, Nissan a Avtovaz. Je to důležitá kapitola v našem partnerství. Společný podnik nám umožní rychleji ovládnout ruský trh,“ tvrdí Carlos Ghosn, předseda představenstva a ředitel aliance Renault-Nissan.
V současnosti Renault v AvtoVAZu drží asi čtvrtinový podíl. Ruská automobilka se v prvním pololetí navzdory poklesu prodeje vrátila k zisku. Výrobce automobilů značky Lada vydělal 700 milionů rublů (asi 444 milionů korun) po ztrátě 500 milionů rublů před rokem. Renault-Nissan má mít v rozšířené 15členné správní radě AvtoVAZu osm míst. Dosud měla správní rada 12 členů.
Rusko se má stát evropskou automobilovou velmocí
V Rusku v poslední době výrazně investují i další západní automobilky, například General Motors a Ford z USA, německý Volkswagen či italský Fiat. Do Ruska je láká především silný růstový potenciál tamního trhu. Rusko se má podle analytiků ještě do konce tohoto desetiletí stát největším automobilovým trhem v Evropě, a na druhé místo tak odsune Německo.
„Ruský automobilový trh je evropskou jedničkou, pokud jde o prodeje nových automobilů,“ podotýká Sergey Chemezov, ředitel, Russian Technologies.
