Žák: Pro firmy nesmí být výhodné stavět draze a pomalu

Praha – Stavba českých silnic je zbytečně drahá a trvá zbytečně dlouho – zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu potvrdil v Otázkách Václava Moravce i současný ministr dopravy Zdeněk Žák. Důvod tohoto stavu je podle Žáka systémový: firmy nejsou motivovány stavět rychle a za co nejnižší cenu, naopak se jim vyplatí pracovat nehospodárně a v pochybné kvalitě. „Česká republika se při zadávání zakázek na stavbu dálnic dostala do pasti,“ myslí si ministr. „Chci přesvědčit firmy, že se blíží doba, kdy budou státní zakázky hodnoceny podle ceny a rychlosti provedení. O kvalitě nediskutuji, to je podmínka nutná,“ shrnul Žák.

„Představte si, že jste projektant – dnes dostanete zaplaceno podle toho, jak drahou stavbu naprojektujete. Pak je jasné, že se snažíte naprojektovat co nejdražší stavbu. Proto by měl být systém nastavený tak, že řekneme: 'Milý projektante, zaplatím ti více, pokud mi naprojektuješ levnou a kvalitní stavbu,'“ popsal ministr nutné systémové změny.

Zpráva NKÚ: Dálnice stavíme pomalu a draze

Výstavba silnic a dálnic se v České republice podle kontrolorů NKÚ neúměrně prodlužovala. Od schválení investičních záměrů po dokončení stavby uplyne v Česku nejčastěji 12 let, nejčastějším důvodem průtahů jsou podle kontrolorů procesní chyby a jimi způsobená odvolání účastníků řízení. Naopak cena roste nejen kvůli předraženým projektům, ale i v průběhu výstavby, kdy si stavebníci účtují takzvané vícepráce. ŘSD například u 11 akcí zadalo vícepráce ve výši 5 až 29 procent z původní ceny.

Dalším problémem podle Žáka, ale také podle NKÚ, je, že v České republice jsou dálnice rozpočtovány z roku na rok a chybí tak dlouhodobá koncepce a priority budování dálniční sítě. Žádný závazně schválený střednědobý ani dlouhodobý koncepční materiál, který by vymezil priority a naléhavost dokončení jednotlivých staveb v závislosti na dostupných finančních zdrojích, nemá Česká republika už od roku 2007. Současný systém financování vedl k tomu, že ŘSD zahajovalo přípravu i samotnou výstavbu projektů, aniž by na jejich dokončení mělo zajištěné peníze.

Přitom za peníze, které byly doposud za stavbu dálnic utraceny, měla být síť dálnic a rychlostních silnic už dnes hotová. NKÚ přitom zjistil, že pokud vše půjde tak jako dosud, bude dokončena za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se předpokládalo v roce 1999.

Modernizace D1 u Velké Bíteše
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Stavba na D1 zbytečně omezuje řidiče

Nový povrch na dálnici D1 se bude pokládat až od příštího jara a do konce letošní stavební sezony se uskuteční pouze provizorní rozšíření dálnice, práce ve středním dělicím pásu, demolice nevyhovujících mostů a další přípravné práce související například s odvodněním nebo přesouváním kabelů, které podél komunikací vedou. Původní plán přitom zahrnoval vybetonování alespoň zkušebního úseku, na kterém by ŘSD vyzkoušelo chování materiálu v zimě. Dvoukilometrová část cementobetonového povrchu měla ještě letos pokrýt úsek mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, kde práce postupují nejrychleji.

Stavba, která bude nejspíš během zimy stát, tak podle Žáka zbytečně omezuje projíždějící řidiče. „Já od stavebních firem vím, že by to šlo dělat rychleji,“ upozornil Žák. Pokud by se na dálnici celou zimu pracovalo, bylo by to podle Žáka relativně v pořádku. Rozhodně by podle něj ale opravou neměli trpět řidiči a v době, kdy budou práce přerušené, by tak podle něj měli stavbaři některé úseky znovu otevřít.

  • „Pokud nemůžeme betonovat nyní, je třeba se domluvit, abychom řidiče přes zimu nechali jezdit po dvou pruzích. Budeme tedy chtít menší omezení a průjezdnější dálnici. A ty uzávěry musí být na dobu nezbytně nutnou, což teď nejsou,“ uvedl Žák.

Šéf ŘSD Čermák: Uzavírky v zimě zmizí

Podle šéfa ŘSD Davida Čermáka se ale řidiči nemusí obávat; kde to bude možné, uzavírky na zimu opravdu zmizí. Řidiči tak budou moci jezdit ve více pruzích a rychleji – 130 kilometrů v hodině, jak je na českých dálnicích běžné.

Modernizované úseky dálnice D1
Zdroj: ČT24

Ministr dále upozornil, že rozhodnutí zahájit opravu D1 ještě letos bylo motivováno hlavně čerpáním peněz z Evropských fondů. „My říkáme, že D1 děláme pro řidiče. Ale to není pravda. Byla to jedna z posledních možností, jak legálně vyčerpat peníze z Evropské unie,“ myslí si Žák.

Jaké změny plánuje ministr dopravy?

  • „Uzávěry musí být jen na dobu nezbytně nutnou, což v současné době neplatí.“
  • „Budu apelovat na firmy, aby práce prováděly rychleji, což – jak samy firmy s jedinou výjimkou uznávají – je možné.“
  • „Budu dělat hlídacího psa, který pokud někdo nebude dodržovat už tak benevolentní smlouvy, ho bude sankcionovat.“

Ministr nevyloučil ani další personální změny v resortu, například v Ředitelství silnic a dálnic. „Budu se chovat stejně jako v případě Českých drah. Pokud se ukáže, že někdo má personální zodpovědnost za to, že něco nefunguje, tak přistoupím k personálním změnám,“ uvedl Žák s tím, že by personální změny učinil bez ohledu na to, že je ministrem vlády v demisi. Zároveň ale upozornil, že odvolání šéfa ŘSD Davida Čermáka nyní nechystá. „Zatím změny nepřipravuji, ale situace graduje a brzy zjistíme, kdo může za systémovou chybu,“ dodal.

Ministr kritizoval „nedokončenou transformaci“ Českých drah. „Budoucí vláda bude muset dokončit transformaci ČD nebo ji zrevidovat. Proces byl extrémně nákladný v řádech desítek miliard korun a zatím moc nevidíme žádné efekty,“ uvedl. V letech 2003 až 2008 byly České dráhy rozděleny na akciovou společnost České dráhy a Správu železniční dopravní cesty a vznikla dceřiná firma drah ČD Cargo. Zároveň přešlo na SŽDC zhruba 10 000 zaměstnanců a majetek v hodnotě 12 miliard Kč.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Obrana odsouhlasila nákup tanků Leopard 2A8 za více než 34 miliard

Ministerstvo obrany schválilo nákup tanků Leopard 2A8, v první fázi chce pořídit 44 velitelských a bojových tanků. Spolu s takzvanou bohemizací, tedy přizpůsobením strojů potřebám tuzemské armády, vyjdou na 34,25 miliardy korun včetně DPH. Dalších pět miliard resort vyčlení na inflační a kurzovou rezervu.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Zadní vrátka pro ruský plyn vedou do Evropy přes Turecko

Evropská komise se chce do konce roku 2027 zbavit dovozu ruského plynu. Pokud ale Turecko nepřistoupí na evropské požadavky, tak může pro Moskvu nechat otevřená zadní vrátka. Dohledat původ plynu je totiž bez spolupráce státních orgánů velmi složité, upozorňují experti. Ankara však za svou spolupráci s EK může požadovat ústupky, například v podobě oživení diplomatických vztahů.
před 16 hhodinami

Americká cla české zbrojaře výrazněji nepoškodí, tvrdí asociace

Cla uvalená na dovoz zboží ze států sedmadvacítky do USA nebudou mít podle oborové asociace na české zbrojaře výraznější dopad. Tuzemské podniky v obranném a bezpečnostním průmyslu jsou připravené ve Spojených státech zvýšit ceny, přesunout tam část výroby nebo své produkty dovézt jinam. Zájem o zbraně je teď v celém světě enormní.
včera v 06:00

Trump o 90 dní prodloužil nižší cla na dovoz čínského zboží

Americký prezident Donald Trump několik hodin před vypršením termínu podepsal exekutivní příkaz, kterým o devadesát dní prodloužil platnost stávajících třicetiprocentních cel na dovoz čínského zboží do Spojených států. Informoval o tom web CNBC. Po úterní půlnoci amerického času (06:01 SELČ) měly tarify původně vzrůst o 115 procentních bodů. Novým termínem je 9. listopad.
11. 8. 2025

Vyjednat zastropování cen povolenek ETS 2 v EU se podaří, věří Hladík

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) si je jistý, že se Česku a dalším osmnácti státům podaří v Evropské unií vyjednat zastropování cen emisních povolenek na pohonné hmoty či na vytápění plynem na úrovni 45 eur za tunu oxidu uhličitého. Třeba litr benzinu či nafty by tak od ledna 2027 kvůli novému ekologickému poplatku podražil o tři koruny. Pokud by však státy zastropování cen povolenek neprosadily, mohlo by být zdražení podstatně vyšší.
11. 8. 2025

Resort financí nesouhlasí s verzemi růstu platů od ledna

Ministerstvo financí (MF) nyní nesouhlasí s navrhovanými variantami zvýšení platů ve veřejném sektoru od ledna. Předběžný návrh státního rozpočtu na příští rok totiž podle resortu neobsahuje potřebnou sumu na přidání. Ministerstvo doporučilo, aby vláda zvednutí tarifů projednávala až v září spolu se zákonem o státním rozpočtu.
11. 8. 2025

Kvůli energetické náročnosti mají některé domy problém najít kupce

Nabídkové ceny nových i starších nemovitostí letos opět rostly. Hodnotu a prodejnost může ale ovlivnit i energetická náročnost staveb. Třeba některé vily z devadesátých let mohou mít jejich majitelé problém prodat. Mladé rodiny hledají co nejekonomičtější bydlení.
10. 8. 2025

Příjmy z prodeje velkých firem se zřejmě nakonec danit nebudou

Lidé, kteří vydělají na prodeji firmy nebo její části více než čtyřicet milionů korun ročně, nakonec asi nebudou muset z tohoto prodeje platit daň z příjmu. A to přesto, že vládní koalice od letošního ledna právě toto zdanění v konsolidačním balíčku zavedla. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) totiž ve sněmovně prakticky jistě prosadí svůj návrh, aby stát taxu zrušil. Plán podporuje i opoziční hnutí ANO.
9. 8. 2025
Načítání...