Žák: Pro firmy nesmí být výhodné stavět draze a pomalu

Praha – Stavba českých silnic je zbytečně drahá a trvá zbytečně dlouho – zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu potvrdil v Otázkách Václava Moravce i současný ministr dopravy Zdeněk Žák. Důvod tohoto stavu je podle Žáka systémový: firmy nejsou motivovány stavět rychle a za co nejnižší cenu, naopak se jim vyplatí pracovat nehospodárně a v pochybné kvalitě. „Česká republika se při zadávání zakázek na stavbu dálnic dostala do pasti,“ myslí si ministr. „Chci přesvědčit firmy, že se blíží doba, kdy budou státní zakázky hodnoceny podle ceny a rychlosti provedení. O kvalitě nediskutuji, to je podmínka nutná,“ shrnul Žák.

„Představte si, že jste projektant – dnes dostanete zaplaceno podle toho, jak drahou stavbu naprojektujete. Pak je jasné, že se snažíte naprojektovat co nejdražší stavbu. Proto by měl být systém nastavený tak, že řekneme: 'Milý projektante, zaplatím ti více, pokud mi naprojektuješ levnou a kvalitní stavbu,'“ popsal ministr nutné systémové změny.

Zpráva NKÚ: Dálnice stavíme pomalu a draze

Výstavba silnic a dálnic se v České republice podle kontrolorů NKÚ neúměrně prodlužovala. Od schválení investičních záměrů po dokončení stavby uplyne v Česku nejčastěji 12 let, nejčastějším důvodem průtahů jsou podle kontrolorů procesní chyby a jimi způsobená odvolání účastníků řízení. Naopak cena roste nejen kvůli předraženým projektům, ale i v průběhu výstavby, kdy si stavebníci účtují takzvané vícepráce. ŘSD například u 11 akcí zadalo vícepráce ve výši 5 až 29 procent z původní ceny.

Dalším problémem podle Žáka, ale také podle NKÚ, je, že v České republice jsou dálnice rozpočtovány z roku na rok a chybí tak dlouhodobá koncepce a priority budování dálniční sítě. Žádný závazně schválený střednědobý ani dlouhodobý koncepční materiál, který by vymezil priority a naléhavost dokončení jednotlivých staveb v závislosti na dostupných finančních zdrojích, nemá Česká republika už od roku 2007. Současný systém financování vedl k tomu, že ŘSD zahajovalo přípravu i samotnou výstavbu projektů, aniž by na jejich dokončení mělo zajištěné peníze.

Přitom za peníze, které byly doposud za stavbu dálnic utraceny, měla být síť dálnic a rychlostních silnic už dnes hotová. NKÚ přitom zjistil, že pokud vše půjde tak jako dosud, bude dokončena za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se předpokládalo v roce 1999.

Modernizace D1 u Velké Bíteše
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Stavba na D1 zbytečně omezuje řidiče

Nový povrch na dálnici D1 se bude pokládat až od příštího jara a do konce letošní stavební sezony se uskuteční pouze provizorní rozšíření dálnice, práce ve středním dělicím pásu, demolice nevyhovujících mostů a další přípravné práce související například s odvodněním nebo přesouváním kabelů, které podél komunikací vedou. Původní plán přitom zahrnoval vybetonování alespoň zkušebního úseku, na kterém by ŘSD vyzkoušelo chování materiálu v zimě. Dvoukilometrová část cementobetonového povrchu měla ještě letos pokrýt úsek mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, kde práce postupují nejrychleji.

Stavba, která bude nejspíš během zimy stát, tak podle Žáka zbytečně omezuje projíždějící řidiče. „Já od stavebních firem vím, že by to šlo dělat rychleji,“ upozornil Žák. Pokud by se na dálnici celou zimu pracovalo, bylo by to podle Žáka relativně v pořádku. Rozhodně by podle něj ale opravou neměli trpět řidiči a v době, kdy budou práce přerušené, by tak podle něj měli stavbaři některé úseky znovu otevřít.

  • „Pokud nemůžeme betonovat nyní, je třeba se domluvit, abychom řidiče přes zimu nechali jezdit po dvou pruzích. Budeme tedy chtít menší omezení a průjezdnější dálnici. A ty uzávěry musí být na dobu nezbytně nutnou, což teď nejsou,“ uvedl Žák.

Šéf ŘSD Čermák: Uzavírky v zimě zmizí

Podle šéfa ŘSD Davida Čermáka se ale řidiči nemusí obávat; kde to bude možné, uzavírky na zimu opravdu zmizí. Řidiči tak budou moci jezdit ve více pruzích a rychleji – 130 kilometrů v hodině, jak je na českých dálnicích běžné.

Modernizované úseky dálnice D1
Zdroj: ČT24

Ministr dále upozornil, že rozhodnutí zahájit opravu D1 ještě letos bylo motivováno hlavně čerpáním peněz z Evropských fondů. „My říkáme, že D1 děláme pro řidiče. Ale to není pravda. Byla to jedna z posledních možností, jak legálně vyčerpat peníze z Evropské unie,“ myslí si Žák.

Jaké změny plánuje ministr dopravy?

  • „Uzávěry musí být jen na dobu nezbytně nutnou, což v současné době neplatí.“
  • „Budu apelovat na firmy, aby práce prováděly rychleji, což – jak samy firmy s jedinou výjimkou uznávají – je možné.“
  • „Budu dělat hlídacího psa, který pokud někdo nebude dodržovat už tak benevolentní smlouvy, ho bude sankcionovat.“

Ministr nevyloučil ani další personální změny v resortu, například v Ředitelství silnic a dálnic. „Budu se chovat stejně jako v případě Českých drah. Pokud se ukáže, že někdo má personální zodpovědnost za to, že něco nefunguje, tak přistoupím k personálním změnám,“ uvedl Žák s tím, že by personální změny učinil bez ohledu na to, že je ministrem vlády v demisi. Zároveň ale upozornil, že odvolání šéfa ŘSD Davida Čermáka nyní nechystá. „Zatím změny nepřipravuji, ale situace graduje a brzy zjistíme, kdo může za systémovou chybu,“ dodal.

Ministr kritizoval „nedokončenou transformaci“ Českých drah. „Budoucí vláda bude muset dokončit transformaci ČD nebo ji zrevidovat. Proces byl extrémně nákladný v řádech desítek miliard korun a zatím moc nevidíme žádné efekty,“ uvedl. V letech 2003 až 2008 byly České dráhy rozděleny na akciovou společnost České dráhy a Správu železniční dopravní cesty a vznikla dceřiná firma drah ČD Cargo. Zároveň přešlo na SŽDC zhruba 10 000 zaměstnanců a majetek v hodnotě 12 miliard Kč.