Novela autorského zákona přeje hoteliérům. Zmizí paušální poplatky

Praha – Ochranný svaz autorský (OSA) za loňský rok vyplatil autorům hudebních skladeb 665 milionů korun. Peníze mu musí odvádět každý podnikatel, který ve své provozovně pouští reprodukovanou hudbu. Od příštího roku ale se ale chystají změny a přísun peněz autorům se sníží. Hoteliéři budou nově platit jen podle obsazených lůžek.

OSA rozdělí autorům méně peněz (zdroj: ČT24)

Např. za jedno rádio v restauraci musejí nyní provozovatelé odvádět hned několik poplatků – zpěvákům, autorům hudby, ale také zvukařům. Částky se odvíjejí třeba i od počtu reprobeden v podniku.

O peníze, které z toho vzejdou, se tedy dělí hned tři instituce, které si hlídají, jaké písně a jak často se hrají. Jen v Ochranném svazu autorském si letos finance za hrané skladby rozdělilo 120 tisíc autorů. Většina peněz ale míří za české hranice, tuzemští autoři tvoří ze zmíněného čísla jen necelých šest tisíc.

V dosavadním systému se ale chystají novinky. Příjmy, které OSA přerozděluje, se o něco sníží. Díky novele zákona ušetří zejména majitelé hotelů. Místo paušálního poplatku budou platit jen za využitá lůžka. Jde hlavně o přínos pro sezónní hoteliéry, kteří doteď museli platit paušální poplatky i v době, kdy jejich zařízení nebylo v provozu. Zemí, v nichž se využívá parametr vytíženosti, není podle zástupců OSY mnoho.

Zatímco OSA zastupuje pouze autory, takzvaný Intergram zase umělce. Pro mistry zvuku je tu pak OAZA. Svazy do podniků pravidelně posílají své kontrolory a ti pak mohou poplatky doměřit i zpětně.

„Tak jako je profese pekaře, lékaře, mašinfíry, ti jsou za to placení, tak je i profese autora, a je dobře, že někdo dohlíží na to, aby za to něco dostali,“ říká hudebník Michal Horáček.

A nejúspěšnější populární skladba posledních let? Podle OSY to byla Cesta od kapely Kryštof a Tomáše Kluse. Video má zhruba po roce více než sedm milionů zhlédnutí.

Aby autor hitu dosáhl na minimální měsíční plat, musí prodat alespoň 21 tisíc nosičů, případně musí regionální rádia jeho píseň zahrát dvaadvacet tisíckrát. A pokud se jedná o internet, skladba musí mít na síti víc než milion a půl zhlédnutí.