Ministerstvo dopravy chce zpřísnit kontroly technického stavu vlaků. Drážní úřad už slíbil, že proto posílí dohled. Vedení resortu k tomu chce přikročit kvůli výsledkům průzkumu mezi strojvedoucími, kteří si stěžují na časté výluky na tratích. 59 procent respondentů označilo za častý problém právě poruchy na vozidlech. Na tratích ale přetrvávají i problémy s vyšetřováním nehod. Drážní inspekce má ze zákona roční lhůtu, teď ji ale poměrně často nestíhá dodržovat. Může za to nedostatek inspektorů, které úřad nedokáže zajistit kvůli nízkým platům.
Drážní inspekce má problémy s vyšetřováním nehod na tratích, úřadu chybí zaměstnanci
Čelní srážka dvou nákladních vlaků ve stanici Světec na Teplicku loni v dubnu není ani po skoro roce a půl vyšetřena. Lokomotiva tehdy hořela hned vedle cisteren na ropné produkty, objevily se i podezřelé okolnosti ohledně systémové bezpečnosti.
Nevyšetřených případů přibývá – uprostřed prázdnin jich bylo v systému hned osm po roční lhůtě. „Zdržení vzniklo tím, že máme dlouhodobě neobsazená některá služební místa v Praze, kde se nám nedaří nabídnout uchazečům zajímavý plat. Řídíme se tabulkami pro státní správu a nemůžeme konkurovat soukromým společnostem,“ konstatoval ředitel Drážní inspekce Jan Kučera.
Peníze na platy nenajdeme, vzkázal ministr
Šéf resortu dopravy Martin Kupka (ODS) přiznal, že platy jsou problémem také u Ředitelství silnic a dálnic i dalších organizací. „Při současné finanční situaci státu nemůžu slíbit, že bychom dokázali na mzdové prostředky najít další miliardy, to určitě nebudeme schopni udělat. Budeme se snažit zjednodušit agendy a postupy,“ vysvětlil.
Kupka chce situaci řešit tak, že inspektoři začnou vyšetřovat jen ty nejvážnější nehody a zbytek přenechají interním vyšetřováním dopravců nebo správci kolejí. Jenže to nemusí být tak objektivní. Třeba poslední zveřejněná zpráva Drážní inspekce prokázala špatnou údržbu služebních dveří v motorovém vozu, ze kterého následně u Břeclavi před rokem vypadl vlakvedoucí a zabil se.